Hopp til innhold

Ble motivert av TikTok til å starte eget klesmerke

Flere unge lager egne klesmerker rundt om i Nord-Norge. – De unge tørr å satse på det utradisjonelle, mener moteekspert.

Sander Johansen, en av skaperne av klesmerket, Perzonal Store.

Sander Johansen i fotostudio i Nederland for å ta bilder til ny kleskolleksjon i 2022.

Foto: Privat

Vi hadde veldig lyst til å lage noe eget og startet vår egen bedrift, sier 21 år gamle Henrik Pleym.

I 2021 la han og kameraten Sander Johansen (19) en plan om hva de kunne gjøre for å få det til.

Klesmerke virket som et godt alternativ, forteller guttene fra Vadsø.

Alt man trenger finnes på nettet og kan gjøres hjemme.

På YouTube ligger det manualer på hvordan man bruker designverktøy. Der man lærer seg å lage maler, skisser og hvordan man designer klær helt fra bunnen av, forteller Sander.

Henrik Pleym (til venstre) og Sander Johansen (til høyre). Skaperne bak klesmerket, Perzonal Store.

Henrik Pleym (t.v.) og Sander Johansen (t.h) i fotostudio i Nederland.

Foto: Privat

Guttene er ikke alene når det gjelder å lage eget klesmerke i ung alder.

Vi har lagt merke til at det har kommet flere inn på markedet på kort tid, forteller Henrik.

I tillegg til guttenes merke, Perzonal Store i Vadsø, finner man Lucent i Hammerfest, Gobmi i Tromsø og The Shock Factor i Alta.

Vi har alltid hatt lyst til å starte noe eget og gjøre noe mer ut av oss selv, sier 23 år gamle Henning Rushfeldt.

Sebastian André Strøm (t.v.) og Henning Rushfeldt. The Shock Factor AS.

Sebastian André Strøm (t.v.) og Henning Rushfeldt er hodene bak treningsklesmerke, The Shock Factor.

Foto: Privat

Han og Sebastian André Strøm startet The Shock Factor i 2021 og driver butikken hjemmefra.

Ting har utviklet seg, det blir bare lettere å starte opp med ting. I vårt tilfelle har vi gjort det fra gutterommet. Varelageret har vi hjemme hos meg, forteller Henning.

Les også Studentene Ingrid og Ken får det enda billigere ved å bo i nord

Lærerstudentene Ingrid Lauritsen og Ken Svala på UiT – Norges Arktiske Universitet

Unge tørr å satse mer enn tidligere

Guttene fra Vadsø tror at flere starter på grunn av sosiale medier og at de ønsker noe annet enn det vanlige A4-livet.

På TikTok og Instagram er det flere videoer av folk som har business og viser at de har gjort gode penger på dette. Det er med på å motivere andre til gjøre noe utenom den vanlige, sier Henrik.

Henrik Pleym, en av skaperne bak klemerket, Perzonal Store.

– I 2021 la vi en plan om hva vi kunne gjøre for å få det til. Klesmerke virket som et godt alternativ forteller Henrik Pleym.

Foto: Privat

Med sosiale medier er det enklere tilgang til informasjon og der ser man mange med suksesshistorier, hvor folk går fra ingenting til millionbedrifter, forteller Henrik.

Moteekspert Marianne Jemtegård er enig med guttene.

Jeg tror det henger sammen med at ungdom i dag ikke lenger drømmer om å satse den tradisjonelle «faste» jobben. De tør å satse mer enn tidligere generasjoner, sier Marianne Jemtegård.

TV2s mote-ekspert Marianne Jemtegård

Det blir gøy å se om vi kan få det neste store motenavnet fra nord, sier Jemtegård.

Foto: Fraxx forlag

Jemtegård er moteekspert for TV 2 og har 20 års erfaring i bransjen.

De er mye inspirert av sosiale medier. Der ser man mange kjente personer som går sin egen vei, skaper sine egne merkevarer eller er sin egen merkevare.

Opprinnelig er det jo den kreative unike designeren som sitter og lager disse klærne og det kan like gjerne være en gutt fra Finnmark som ei jente fra Paris, legger Marianne til.

Les også Sola tilbake i nord: – Det gir masse energi

Sola tilbake i Nord

Marianne mener motebransjen er en fin plass for mange som ønsker å teste ut gründertankene sine.

Hun sier at de aller fleste store klesdesignerne har også startet i det små.

De har vært unge lovende designerspirer som satt på barnerommet og tegnet de første skissene når de var unge de også.

TV2s mote-ekspert Marianne Jemtegård

Den aller viktigste jobben starter hjemme hos hver enkelt. Det handler om å komme på den originale ideen, sier Jemtegård.

Foto: Fraxx forlag

Det tror jeg er sunt, spennende og det blir gøy å se om vi kan få det neste store motenavnet fra nord.

Tips til andre som vil prøve

Henning Rushfeldt i The Shock Factor, mener at folk burde tenke kvalitet framfor kvantitet.

Det er ganske lett å finne en fabrikk og få de til å printe på en logo. Men er du ute etter kvalitet, så må du sjekke ut flere fabrikker for å finne noen du vil jobbe med. Det er mye rart der ute.

The Shock Factor Henning Rushfeldt.

– Det er gøy å se at folk ikke er redd for å prøve. Det krever jo litt å satse på noe man har lyst til og lidenskap for, sier Henning Rushfeldt.

Foto: Kardey Media

Vadsøværingene sier at det kommer til å bli mange nedturer, men det blir man bare klokere av.

– Tørre å prøve og ikke vær redd for å gjøre feil. Uansett hvordan det går så lærer man masse og man blir bedre rusta til neste gang, sier Sander Johansen.