Hopp til innhold

Entreprenøren selger unna bilene – og angrer på at han stemte Sp

Skyhøye drivstoffpriser tvinger entreprenør Magne Persen til å selge flere av bilene i bedriften. Nå angrer han på at han svelget valgløftene fra Trygve Slagsvold Vedum.

Magne Persen i Bjørnevatn Maskin AS

Magne Persen i Bjørnevatn Maskin AS velger å avvikle deler av virksomheten, fordi den er blitt ulønnsom med høyere drivstoffpriser.

Foto: Kristin Humstad / NRK

Mens Lastebileierforbundet frykter konkurser, tar Magne Persen grep for å sikre firmaet sitt.

Jeg har solgt én bil, og én bil selger jeg nå. Jeg satt og regnet over i går. Det går ikke å holde på med mye av det vi gjør, sier Persen, som er daglig leder i Bjørnevatn Maskin i Sør-Varanger.

Selskapet driver med graving, transport og brøyting. Nå er langkjøringen blitt for dyr for dem, og de må kutte ned på virksomheten.

– Dieselprisen fra i fjor til år har steget med 42 kroner og 55 øre per mil vi kjører, sier Persen.

Persen er skuffet over at det ikke ble noen kutt i drivstoffavgiftene i det reviderte nasjonalbudsjettet tirsdag. Regjeringen frykter en rentesmell hvis det kuttes i avgiften, og de får støtte fra flere fagøkonomer.

Persen mener Senterpartiet har brutt helt tydelige løfter:

  • Stortingsrepresentant Marit Arnstad sa til VG i 2021 at de ikke ville sitte i en regjering som øker bensinprisen til over 20 kroner.
  • Trygve Slagsvold Vedum lovet å redusere drivstoffavgiftene. Det har ikke skjedd.

– Jeg er skuffet. Jeg stemte på han Vedum, for jeg trodde det skulle bli bedre med ham.

Senterpartiets kommunikasjonsavdeling sier til NRK at Arnstads sitat ikke var et løfte om at drivstoffprisene ikke skal over et visst nivå, men at avgiftene ikke skulle øke slik at bensinprisen gikk fra rundt 15 til over 20 kroner.

− Når vi kom i regjering, fikk vi senket veibruksavgiften, men sammenlignet med den kraftige prisøkningen i markedet blir kuttet lite, skriver Per Martin Sandtrøen, stortingsrepresentant for Senterpartiet i en e-post til NRK.

Han forteller videre at prisøkningen på drivstoff og andre varer har økt over hele verden på grunn av krigen i Ukraina. Regjeringen har valgt å prioritere strømstøtte i det reviderte nasjonalbudsjettet.

− Bruker vi mer penger nå, risikerer vi renteøkninger som vil treffe husholdninger hardere enn drivstoffprisene, spesielt for familier med mye gjeld, mener Sandtrøen.

Berger firmaet

Regnskapstallene for Persens firma har vist en pen kurve de siste årene, men nå bremser han opp.

– Firmaet går greit, men det må tas noen grep før det går galt, sier han.

Det er ikke bare diesel, men dekk, vindusviskere, stål – alt. En bil jeg fikk tilbud på, steg med 75.000 over natta bare for påbygget på lastebilen.

Den bilen han selger nå, brukes til et oppdrag der utgiftene har økt 17 prosent, mens betalingen bare øker med 8 prosent.

– Jeg har fire biler til. Du må se hva slags kjøring du kan gjøre der det ikke går så ekstremt med diesel. Utgiftene øker fortere enn prisøkningen.

For å komme prisstigningen i forkjøpet har han bestilt 60 dekk til å ha på lager.

Magne Persen i Bjørnevatn Maskin AS

Magne Persen har handlet 60 ekstra dekk nå, siden han regner med kraftig prisøkning også der.

Foto: Kristin Humstad / NRK

– Vi bestiller dekk før økningen blir for høy. Det er jo ingen som vet noe om hva som vil skje, sier Persen.

Sjåførene hans har forsøkt å senke farten for å redusere drivstofforbruket, men da kommer de fort i konflikt med reglene om kjøre- og hviletid.

Frykter konkurser

Regionsjef Odd Hugo Pedersen i Norges Lastebileierforbund betegner situasjonen som dramatisk.

– Fra 1. januar 2021 og fram til nå har dieselprisene steget med 78 prosent, sier Pedersen.

Det meste av økningen (43 prosent) har kommet i år – etter at entreprenørene har avtalt pris for jobben de gjør.

Odd-Hugo Pedersen
Foto: Vilde Kristine Malmo / NRK

– Mange av våre medlemmer sitter med kontrakter som reguleres en gang i året, sier Pedersen.

– Det vil jo i verste fall fører til konkurser hos noen som ikke får forhandlet prisene hos sine oppdragsgivere.

– Vi snakker om en næring som har en fortjenestemargin på 3 til 4 prosent, og som sliter med lav egenkapital og lav inntjening allerede før denne situasjonen oppsto.

Pedersen sier at både regjering og storting er blitt gjort kjent med utfordringen i bransjen.

– Når de velger å overse det, anser vi det som tonedøvt. Vi har bedt om at vi setter ned veibruksavgiften på diesel, eventuelt fjerne den helt. Det ville være til stor hjelp for våre medlemsbedrifter.

Bensinpriser Molde

Prisene på drivstoff har steget mange prosent på kort tid. I sommer kan prisen på bensin bikke over 30 kroner literen.

Foto: Roar Strøm / NRK

Rammer samfunnet

Ifølge Pedersen er mange av medlemmene allerede nådd kredittgrensa hos oljeselskapene. Da blir det snart full stopp.

– Hva betyr dette for oss som ikke kjører lastebil?

– Dere vil merke det på at veiene ikke blir brøytet om vinteren. Dere kommer til å merke problemer med å få forsyninger fram til butikkene. I verste fall kunne man oppleve situasjonen hvor det er problemer å få nødvendig utstyr fram til vitale funksjoner som sykehus, sier Odd Hugo Pedersen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark