– Det er nok sammensatt, men arbeidsvilkårene som lærerne møter når de kommer i skolen er avgjørende for om de velger å fortsette. Hvordan arbeidstiden er, hvordan lønnen og de øvrige arbeidsforholdene er, sier leder av Utdanningsforbundet i Troms, Thomas Nordgård.
Han anslår at antall lærerutdannede utenfor læreryrket er rundt 30 000, og mener det burde forskes mer på hvorfor lærerne slutter.
Forbundet har 175000 lærere som medlemmer på landsbasis, 5400 i Troms.
– En utfordring
Nyslått minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø sier dette er de utfordringene man har og at det selvfølgelig er et ønske om å beholde lærerne i skolen. Hun gir uttrykk for at var hun ikke er fornøyd med at så mange lærere forsvinner ut av klasserommet.
– Vi har en utfordring, og spesielt i nord har man en utfordring med å få nok lærere, sier hun.
LES OGSÅ:
Ønsker dialog
Utdanningsforbundet og Thomas Nordgård mener lærerutdanninga i Tromsø ikke tar dem med på råd om innholdet i utdanninga.
– Vi skulle gjerne hatt en bedre dialog med universitet i Tromsø i forhold til hvordan innholdet i lærerutdanningen er og hvordan den organiseres. Vi prøver, men det er ikke så lett å få det til, sier han.
Wenche Jakobsen, prorektor ved Universitet i Tromsø sier universitet primært har samarbeid med skoleeier, men at de er åpen for innspill.
– Jeg tror vi skal ta imot den bistanden vi kan få når det gjelder å utvikle utdanningene våre og ikke minst lærerutdanninga.
– Må ha handterbar arbeidshverdag
Thomas Nordgård mener arbeidsvilkårene er avgjørende for om lærerne vil fortsette i yrket. Han er klar på hva som burde endres;
– Man må få en arbeidshverdag som er handterbar, og unngå at man må undervise i fag som man ikke har utdannelse i. Hvis fagbredden blir for smal så blir det vanskelig å sette sammen lærerstillinger som passer til de nyutdannede, sier Nordgård.