39 kroner på to bomstasjoner kan bli prisen bilister må betale for den nye E8 inn til Tromsø gjennom Ramfjorden, ifølge Stein Johansen, prosjektsjef i Statens vegvesen.
I 2009 vedtok kommunestyret i Tromsø å gå inn for traseen på vestsida av Ramfjorden. Det skal bygges ny vei med midtdeler mellom Sørbotn og Laukslett, og bru fra Hanslarsaneset til Leirbakken.
Den nye veien kommer til å koste over én milliard kroner, og nesten halvparten av dette skal finansieres med bompenger.
Den nye veien blir tre kilometer kortere enn dagens, og vil gi beboerne i Ramfjorden er tryggere og renere nærmiljø. Nå frykter Vegvesenet at veien kan bli utsatt.
Frykter trenering
– Vi er redde for at man nå skal trenere saken ved å enten la være å vedta reguleringsplanen eller si nei til bompenger. Om ikke planene skrinlegges, så kan veien utsettes i mange år, sier Johansen.
Byråd Britt Hege Alvarstein (Frp) gikk i dag ut i avisa iTromsø og fortalte at hennes parti mener det er helt uaktuelt med bompenger på E8.
Hun har ikke diskutert saken med de andre partiene i byrådet, Venstre og Høyre.
– Jeg tror nok vi skal få de andre partiene med på vår linje, sier hun til avisa.
Alvarstein mener det vil være mulig å få til en løsning uten bompenger, uten en forsinkelse på mange år.
Beboere bekymret
Firebarnsfar Torgeir Hemmingsen er en av flere beboere i Ramfjorden som også er bekymret for at veien kan bli utsatt på ubestemt tid.
Han innprenter sine barn mellom fire og 16 år hvor farlig veien er.
– Ungene får ikke slippe ned på veien alene. Det passerer tungtransport og biler med 30 sekunders mellomrom, og ingen ser ut til å overholde fartsgrensene, sier Hemmingsen.