Hopp til innhold

– Spolerer ny innfartsveg til Tromsø

Krangel om bompenger kan ødelegge planene om ny vei inn til Tromsø.

Bompenger
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Byrådet spolerer mulighetene for å få en ny innfartsveg til Tromsø, sier Torbjørn Naimak i Statens vegvesen.

I går hadde Naimak et møte med blant annet byråd for byutvikling, Britt-Hege Alvarstein.

Byrådet fastholder at de ikke ha bompenger for å få ny vei gjennom Ramfjorden.

– Står uten løsning

Regionveisjef Torbjørn Naimak

Regionveisjef Torbjørn Naimak

Foto: NRK

– Hvis det nye bystyret i Tromsø har en helt annen holdning, så sparker man ben på den finansieringen som har ligget til grunn. Da står vi uten en løsning i Ramfjorden. Det vedtaket vil være katastrofalt, forteller regionsveisjef Torbjørn Naimak.

Det forrige kommunestyret gikk inn for å tillate bompenger, og fikk dermed prosjektet inn i nasjonal transportplan.

Nå vil det nye byrådet gå tilbake på dette, og dermed dytte snøveien inn i det uvisse, mener Naimak.

– To dager før julaften kommer byrådet i Tromsø (H, Frp og V) med det verst tenkelige julebudskapet, skriver gruppeleder i Rødt, Jens Ingvald Olsen, i en mail til NRK. Han beskriver byrådets forslag som skremmende.

Hadde avtale med vegerne

Byråd for byutvikling, Britt-Hege Alvarstein, forandret ikke mening etter møtet med Torbjørn Naimak og Statens vegvesen i går. Hun mener at det ikke vil komme noen bilrelaterte avgifter i denne perioden.

– Vi hadde en avtale før valget med velgerne om at i denne perioden ville det ikke bli innført noen bilrelaterte avgifter.

Olsen svarer i sin mail på dette:

Jens Ingvald Olsen.

Gruppeleder i Rødt, Jens Ingvald Olsen

Foto: NRK

– Byrådet viser til sin «tiltredelseserklæring» om ikke å innføre nye bilrelaterte avgifter, men videreføre drivstoffavgiften. Angående valgløfter, så har jo befolkninga i Tromsø allerede i første budsjettbehandling sett hvor lite byrådet bryr seg om å holde disse, skriver Olsen.

Leder for næringsforeningen i tromsøregionen, Grete Kristoffersen, er redd for at Tromsø skal seile akterut, som følge av et bompenge-nei.

– Mitt inntrykk er at de andre storbyene, som Tromsø liker å sammenligne oss med, er det en selvfølge at man har bompengefinansierte veistrekninger, og gjerne også en bomring rundt byene. Jeg har et inntrykk om at de ikke tenker at det er ”være, eller ikke være”, men bompenger er en nødvendighet som har vært et faktum i mange år.

Formelt tas avgjørelsen om bompenger av kommunestyret i januar.