Hopp til innhold

Krever fengselsstraff etter dødsulykke – tiltalte nekter straffskyld

Politiet mener tiltalte bør dømmes til fengsel i ett år og en måned etter dødsulykken. Forsvarer hevder etterforskningen har vært ensidig.

Ulykke gausvik. Politi og annen person står foran bergingsbil og vogntog. Synlige skader i autovern.

DØDSULYKKE: Torsdag avsluttet den tre dager lange rettssaken etter dødsulykken på E10 i Harstad i februar 2023.

Foto: Børge Hoseth / NRK

– Tiltalte bør dømmes til fengselsstraff i ett og en måned.

Det sa aktor, politiadvokat Børge Bertelsen, da han la ned sin påstand i Midtre Hålogaland tingrett torsdag.

Torsdag var det klart for tredje og siste dag av rettssaken etter dødsulykken i Harstad 13. februar i fjor, hvor en mann i 30-årene omkom i sammenstøtet.

Børge Bertelsen.

AKTOR: Politiadvokat Børge Bertelsen representerer påtalemyndigheten i rettssaken. Arkivfoto.

Foto: Henrik Einangshaug / NRK

Videre la politiadvokaten ned påstand om tap av førerrett i fire år og idømmelse av saksomkostninger etter rettens skjønn.

– Det er ingen tvil om at han har forvoldt en annen manns død.

Tiltalte nekter straffskyld for uaktsomt å ha forvoldt en annens død, slik han er tiltalt for. Tiltalte erkjenner straffskyld for å ha holdt for høy fart forut for ulykken.

Husker lite

I retten har den tiltalte, en mannlig lastebilsjåfør i 60-årene, hevdet at avdødes bil kom over i hans kjørebane, og at tiltalte forsøke å unngå kollisjon ved å kjøre i grøften.

– Påtalemyndigheten er av en helt annen oppfatning. Påtalemyndigheten mener sammenstøtet skjedde i motsatt kjørebane, og at tiltalte fikk sleng i svingen, sa Bertelsen videre i sin prosedyre.

Politiadvokaten beskrev i retten tiltaltes handlinger som klanderverdige, og påpekte at tiltalte, som har en annen oppfatning av hendelsesforløpet, husker svært lite, og ikke greier å gjengi det detaljerte hendelsesforløpet.

Tiltalte avsto fra å forklare seg på rettens første dag, men svarte likevel på spørsmål fra politiadvokat, bistandsadvokat, forsvarer og dommer.

Les også Lastebilsjåfør i retten etter dødsulykke: – Du er så maktesløs

Ulykke gausvik. Politi og annen person står foran bergingsbil og vogntog. Synlige skader i autovern.

– Sett meg på straff

På rettssakens andre dag fikk retten høre de dramatiske minuttene fra kollisjonsøyeblikket, til første ambulanse ankom stedet etter om lag et kvarters tid, da tiltaltes nødanrop ble avspilt.

Tidlig i samtalen forteller tiltalte at han hadde fått skrens og tatt en bil. Tiltalte forteller aldri at avdødes bil har kommet over i hans kjørefelt, slik tiltalte hevdet innledningsvis.

– Bare kom og hent meg, og sett meg på straff, sa tiltalte videre i nødanropet, tydelig fortvilt og i sjokk over det som hadde skjedd.

På rettssakens første dag antydet tiltaltes forsvarer, advokat Geir Olav Pedersen, at avdøde kan ha sovnet bak rattet.

Geir Olav Pedersen. Advokat. Advokatfirmaet Finn. Rettssak.

SOVNET?: Tiltaltes forsvarer, advokat Geir Olav Pedersen, antydet tidlig i rettssaken at avdøde kan ha sovnet bak rattet.

Foto: Henrik Einangshaug / NRK

Pedersen viste blant annet til at avdøde hadde hatt en lang økt forut for ulykken, som fant sted like før klokken 03.00 på natten.

– Det er vanskelig å se for seg at fornærmede skal ha sovnet av, og likevel ha kjørt langs motsatt kjørebane. De tekniske undersøkelsene er heller ikke forenlig med den teorien. Det fremstår som for teoretisk og spekulativt, sa aktor Bertelsen i sin prosedyre.

Deler av ett av kjøretøyene ligger strødd langs autovernet på veien på stedet.

ÅSTED: Deler fra kjøretøyene lå strødd over et større område etter sammenstøtet.

Foto: Børge Hoseth / NRK

Kritikk

Tiltaltes forsvarer, Geir Olav Pedersen, innledet sin prosedyre med å gå til angrep på etterforskningen av saken.

– Jeg mener etterforskningen har vært ensidig, sa Pedersen.

Forsvareren mener etterforskningen i for liten grad har undersøkt avdødes plassering i veibanen forut for ulykken. Tiltalte endret tidlig sin beskrivelse av hendelsesforløp, og mener avdødes bil kom over i lastebilens kjørefelt.

Pedersen rettet flere ganger kritikk mot de sakskyndiges vurderinger.

Les også Dødsulykke på E10 i Harstad

Deler av ett av kjøretøyene ligger strødd langs autovernet på veien på stedet.

Etterlater seg barn

På vegne av de etterlatte, la bistandsadvokatene Bjørn Egil Ramse Berg og Trude Marie Wold ned påstand ned krav om oppreisningserstatning fastsatt etter rettens skjønn.

– Han var en ung mann som hadde hele livet foran seg, sa Wold, som representerer avdødes to mindreårige barn.

Etterlatte etter avdøde har fulgt rettssaken i Midtre Hålogaland tingrett i Harstad.

harstad politistasjon. Harstad politihus. Politiet. Politistasjon. Midtre Hålogaland tingrett.

RETTSSAK: Saken går i Midtre Hålogaland tingrett i Harstad.

Foto: Henrik Einangshaug / NRK

Ikke strøm

Helt sentralt tema i rettssaken har vært hvorvidt den manglende virkningen av ABS var en medvirkende årsak til ulykken.

Like etter ulykken inntraff ble det tatt bilder av strøm- og EBS-kabelen mellom lastebilen og tilhengeren.

Bildene viste at kablene ikke var i lås, slik de skulle ha vært forut for at kjøreturen startet.

Dette kan være årsaken til at sjåføren, en mann i 60-årene, fikk varsel om feil med det elektroniske bremsesystemet som hindrer hjulene i å låse seg ved hard bremsing. Flere ganger i tiden forut for ulykken registrerte lastebilen varsel om feil med ABS-systemet på tilhenger.

Vegvesenets sakkyndig, som vitnet i retten onsdag, anser muligheten for at noen har rørt kablene før vedkommende tok bildet av kablene som «usannsynlig».

Mistet sønnen i trafikkulykke: – Når det verste skjer, må du ha hjelp til å tenke

De var to brødre, Morten og Trond.