Hopp til innhold

Widerøe legger seg flat: – Det var ingen hjelp å få, sier Bjørn Arild Nyvoll

Da Widerøe kansellerte et fly fra Tromsø til Alta, tilbød de passasjerene en ny avgang hele to dager senere. Nå legger selskapet seg flat.

Mann inne i kontor

Bjørn Arild Nyvoll er ikke imponert over kundeservicen til Widerøe etter at flyet ble kansellert forrige uke.

Foto: Bjørn Arild Nyvoll

– Det var ingen hjelp å få. Hvis man ikke kom med noen forslag sjøl, så gjorde de ingenting. Jeg er ikke imponert, sier Bjørn Arild Nyvoll.

Han var en av passasjeren som opplevde at flyet fra Tromsø til Alta ble kansellert forrige fredag.

De ble booket om på et fly som gikk først to dager senere, søndag kveld.

For flere av passasjerene var ikke dette godt nok. Nyvoll forteller om en annen passasjer som bare skulle på helgetur til Alta, og flyet tilbake til Tromsø tok av før hun da hadde ankommet Finnmark.

Nyvoll hadde vært to uker på kurs i Oslo, og ville derfor komme seg raskest mulig hjem.

– Jeg var ikke interessert i å ligge to dager i Tromsø.

Nyvoll forteller at han og andre passasjerer ba flyselskapet om å finne en buss til de omtrent 30 passasjerene. Da det ikke var mulig å finne bussjåfør for Widerøe, utgikk den muligheten.

Kommunikasjonsrådgiver i Widerøe, Lina Lindegaard Carlsen.

Kommunikasjonsrådgiver i Widerøe, Lina Lindegaard Carlsen.

Foto: Einar Aslaksen / Widerøe

Legger seg flat

Denne helgen leverte vi ikke som avtalt, og det kjenner vi på, sier Lina Lindegaard Carlsen, som er kommunikasjonsrådgiver i Widerøe.

Hun forklarer at akutt sykdom hos besetningen var årsaken til at flyet ble kansellert fredag kveld.

– Vi lyktes dessverre ikke med å kalle ut ekstra personell etter noen krevende dager med mye vær og forsinkelser.

Dermed måtte flyselskapet se etter andre muligheter for passasjerene å komme seg til Alta på. Lindegaard Carlsen forteller at det blant annet ble sjekket om det var mulig med busstransport fra Tromsø.

Widerøe på Tromsø lufthavn

Personalmangel gjorde at flyet mellom Tromsø og Alta ble kansellert. Selskapet tilbød et nytt fly to dager senere.

Foto: Jan Harald Tomassen

Tromsø – Lakselv – Alta

Nyvoll har imidlertid en annen oppfatning av hvordan Widerøe forsøkte å få passasjerene rasket mulig til Alta.

– De hadde tilbudt oss fly søndag klokken 21.00, og da gjorde de ikke noe mer. Vi prøvde å finne annen løsning, og da fant vi ut at det var ledig til Lakselv.

Sammen med tre andre passasjerer fikk han booket seg om på flyet til Lakselv fredag kveld.

Flyselskapet ordnet ikke transport videre derifra til Alta, en strekning på rundt 170 kilometer. Han fikk datteren sin til å hente han og tre andre passasjerene.

Lakselv lufhavn, Banak

Fra flyplassen i Lakselv måtte Bjørn Arild Nyvoll ordne transport selv til Alta.

Foto: Simon Piera Paulsen

Da han endelig kom hjem til Alta, så var klokken blitt tre på natten, fem timer etter at han skulle landet. Han vet fortsatt ikke om han får dekket hentingen med privatbil.

Forstår frustrasjonen

Vi forstår frustrasjonen til Nyvoll og medpassasjerene da hjemreisen plutselig ble utsatt opptil to dager, sier Lindegaard Carlsen til NRK.

Hun oppfordrer han og andre å sende inn kvittering for utlegg i forbindelse med kjøreturen til selskapets refusjonsavdeling.

Reisende som får sin flyreise kansellert, men ikke ønsker å benytte ombooking eller nytt alternativ, kan be om å få den ubenyttede flybilletten refundert dersom de heller valgte å finne en alternativ reiserute på egen hånd.

Selv om Nyvoll er frustrert over måten Widerøe har håndtert situasjonen, så kommer han ikke til å endre reisevanene sine.

– Widerøe har jo monopol, skal man reise hit, så må man reise med Widerøe.