Dokumenter NRK Brennpunkt har fått tak i, viser at det foregikk en topphemmelig, amerikansk etterretningsoperasjon utenfor Finnmarkskysten dagen da Mehamnulykka skjedde.
Norske myndigheter ble varslet foran hvert oppdrag med det superavanserte spionflyet RC 135. Det forteller den amerikanske jagerpiloten Robert Hopkins i Brennpunkt-dokumentaren "Hemmeligheten" på TV i kveld.
Topphemmelig
Dokumenter NRK Brennpunkt har fått tak i, viser at det foregikk en topphemmelig etterretningsoperasjon over Barentshavet 11. mars 1982, hvor en RC 135 og en SR 71 Blackbird deltok. Målet var teste det elektroniske overvåkningssystemet til sovjeterne.
SR 71 Blackbird fløy tilbake før ulykka skjedde, men RC 135 ble værende i luftrommet. Svært avansert utstyr gjør det mulig for dette flyet å fange opp og analysere det meste.
- Man kunne nærmest høre ut i evigheten om forholdene var gode, sier Hopkins som kjenner flyet og operasjonene som det deltok i, godt.
Avskrevet som russiske
Flere vitner har fortalt om fremmede fly i området ulykkesdagen.
En utskrift av radaren i Honningsvåg, viser bevegelsene i lufta rundt ulykkestidspunktet. Bildene viser blant annet to fly som tidligere ble forklart som russiske. Tidligere stasjonssjef ved Honningsvågradaren, Nils Olav Kristiansen, er ikke så sikker lenger når han ser på plottene på nytt:
– Det er vanlig at flyene som fløy mer enn 150 mil lenger øst, var sovjetiske. Sannsynligvis havnet de i den potten. Det som er ute i havet, er sannsynligvis et alliert fly.
Spesielle prosedyrer
I følge kildene var verdens mest avanserte spionfly nær ulykkesstedet da Mehamnulykka skjedde. Spiontoktet har aldri vært omtalt av kommisjonene som har gransket ulykka.
Steinar Bergheim var radaroperatør i Honningsvåg i 1980. Han forteller at det var bestemte prosedyrer under slike spiontokt:
– Det skulle ikke rapporteres på datasysstemet. Det skulle ikke loggføres.