i tilknytning til uniformer i det norske forsvaret. Det er Forsvarsdepartementet som har gitt klarsignal til ordningen som tillater bruk av en del symboler sammen med uniformen, ifølge .
Det er FRP-politikeren helt imot.
– Vi er imot enhver form for bruk av personlige effekter – enten det er i politi, forsvaret eller tollvesenet. Det har vi også fremmet forslag om i stortinget. Når man representerer staten, skal man være nøytral og ikke representere seg selv, sier Amundsen til NRK.
– Hijab mer et politisk plagg
Samtidig sier Forsvaret
.Forsvaret forklarer dette med at de samiske plaggene, i motsetning til hijab, kalott og turban, ikke er religiøse.
Det mener Frp-politikeren er uforståelig.
– Det samiske er i det minste en del av vår kultur og har en historisktilhørighet i Norge. Når Forsvaret sier at samiske klær er kulturell markør, mens hijab har med religiøs tilhørighet å gjøre – ja, da har man ikke forstått noen ting. Hijab ble et spesielt populært plagg etter den islamistiske revolusjonen i 1979, og vi ser plagget også bli brukt av Det muslimske brorskap i Egypt. Det er nærmere å kalle hijab et politisk symbol, mener Amundsen.
– Snikislamisering
Han understreker at Fremskrittspartiet heller ikke vil ha samiske plagg i Forsvaret, men at uniformsbruken skal fremstå nøytral.
– Hvordan oppfatter du dette?
– Det er uklokt og en snikislamisering av Forsvaret. Man lar islamismen få plass, og den vet vi har mindre hyggelige sider. Norske verdier har ingenting med islamisme å gjøre.
Ulike religiøse hodeplagg har vært tillatt brukt i Forsvaret siden 1992. Det som er nytt er at bruken av de ulike hodeplaggene nå er spesifisert i Forsvarets uniformsreglement fra juli 2012.