Hopp til innhold

– Endelig fikk jeg mat

13 timer etter at flyet skulle ha landet fikk Geir Bjørsvik seg frokost etter en ti timers busstur fra Lakselv til Tromsø. Nå ber han SAS skjerpe seg.

Geir Bjørsvik

Geir Bjørsvik og medpassasjerene måtte ta buss i 10 timer.

Foto: Stine Hommedal / NRK

– Dette var ikke en slik tur jeg hadde tenkt meg i går kveld, sier Geir Bjørsvik til NRK.

Onsdag kveld skulle han ta flyet hjem til Tromsø etter et møte i Oslo. Han var forberedt på den dårlige værmeldingen i Nord-Norge.

Allerede underveis informerte kapteinen om at været var dårlig, men at nærmere informasjon ville komme underveis.

Da de nærmet seg Tromsø, fikk passasjerene beskjed om at flyet måtte sirkle og avvente bedre vær.

Plassert i busser

– Tida gikk og så fikk vi beskjed om at flyplassen ville bli stengt for brøyting i opp mot 45 minutter. Derfor skulle flyet gå direkte til Lakselv, sier Bjørsvik.

Flyet kunne ikke gå til Alta, som ligger nærmere, fordi det var for tungt lastet.

Flyet landet i Lakselv i 23-tida, og passasjerene som skulle til Tromsø ble tatt av flyet, med beskjed om at de måtte kjøre buss til Tromsø.

Etter å ha blitt servert mat i kantina på flyplassen i Lakselv, kom passasjerene i seg i bussene like etter klokka ett på natta.

– Det var en kjøretur på 62 mil, og vi var ikke framme i Tromsø før halv elleve i formiddag, forteller Bjørsvik når NRK møter ham.

Fikk ikke mat og drikke

På den ti timer lange bussturen, fikk passasjerene verken tilbud om sponset mat eller drikke.

Selv om han bare har skryt på komme med til mannskapet i Lakselv og bussjåførene s om kjørte til Tromsø, er Bjørsvik kritisk til måten SAS håndterte saken på.

– Jeg har fløyet mye, og aldri opplevd å få så dårlig informasjon. Det er godt mulig de tok de rette beslutningene, men vi som det angikk ble overhodet ikke informert, sier Bjørsvik.

SAS beklager

Han har sendt et formelt klagebrev til SAS, og ber om at passasjerene får en unnskyldning.

Til avisa Nordlys, som først omtalte saken, har Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS beklaget både at passasjerene måtte helt til Lakselv og at de fikk for lite informasjon.

– Det var veldig vanskelig å forutse alle eventualiteter underveis og hva som kom til å skje. Avgjørelser ble tatt fortløpende på grunn av været. Det har berørt mange passasjerer. Vi beklager at vi ikke har informert godt nok, og vi har ingen problemer med å forstå ubehaget med å sitte 62 mil på buss. Vi håper det ikke har medført for store problemer for de berørte, sier han til Nordlys.