Kun de aller sprekeste turistene får oppleve det spektakulære observatoriet på Haldde, 900 meter over Alta.
Nordlyset er blitt en egen internasjonal salgsvare, men det er ingen betalende turister som går de 9 km til Haldde. For hit er det forbudt å fly turister, og forbudt å kjøre.
I dag er det magiske nattelyset blitt en turistmagnet verdt millioner av kroner.
- Les også: Tusener i kø for å se nordlyset
- Les også: Har ventet på nordlyset i lang tid
Utelukker Halddetoppen
Trygve Nygård jobber med nordlysturisme i Alta, men han utelukker attraksjonen uten transport.
Han mener turistene ville valfartet til Finnmark for å kunne dra opp til det gamle nordlysobservatoriet.
– Det ville vært kronen på verket i forhold til å etablere Alta som Nordlysbyen, men også etablere Norge som nordlysdestinasjonen.
Nygård sier Norge ville stilt mye sterkere i konkurransen med Finland, Sverige, Island og Canada om nordlysturistene hadde fått muligheten til å oppleve attraksjonen.
Et eget samfunn
Det var for 100 år siden at nordlyspionerene tok seg opp i en eventyrlig nordnorsk fjellverden. Herfra ville pionerene måle høyden på nordlyset.
Haldde er et utkikkstårn fra himmelen, men forteller også historien om forskerfamiliene som overvintret her oppe.
– Det ble født barn her, de hadde egen hjemmeundervisning, dyr og piano. De hadde rett og slett et eget lite samfunn her oppe, sier reiselivsforsker Marianne Strøm Fredriksen.
- Les også: – Veldig spesielt med nordlys i august
Diskusjon om tilrettelegging
Observatoriet eies i dag av Alta kommune, som også forvalter loven om motorferdsel i utmark.
– Det er ikke sikkert det er riktig for stedet Haldde å ha fri motorisert ferdsel, sier Trine Noodt som sitter i hovedutvalget for kultur i Alta kommune (V).
Noodt mener dette handler om en større diskusjon, om hvor langt man skal gå for å legge til rette for turisme.
– Haldde ligger på en sårbar plass, så det er klart en nøye avveining på hva naturen tåler og hva stedet tåler.
- Les også: Nordlysvarselet rett i lomma