NRK Meny
Normal

Tromsø skipsverft flytter – kjøper russisk dokk

Tromsø skipsverft med 60 ansatte flytter nå ut fra sentrum og etablerer seg på Skattøra, nord på Tromsøya. Bedriften skal kjøpe inn to flytedokker fra Russland.

Dokka som Tromsø skipsverft kjøper fra Russland

Det er denne russiske dokka som Tromsø skipsverft er i forhandlinger om å kjøpe. Det kan ta båter som er 130 meter.

Foto: Privat

Tromsø skipsverft ble opprettet i 1848, og er i dag den eldste bedriften i Tromsø kommune. I årevis har det vært snakket om å flytte virksomheten ut fra området ved Tromsøbrua.

Anlegget egner seg i dag dårlig for industrivirksomhet. På tomta er det planlagt en stor utbygging av blant annet boliger, kontorer og forretninger.

Nå har Tromsø skipsverft kjøpt en eiendom på Skattøra, nord på Tromsøya.

– Her er allerede arbeidet startet med å fylle ut området, sier daglig leder Åge Hansen til NRK.

Åge Hansen skipsverftet

Åge Hansen er daglig leder ved Tromsø skipsverft. Han ser fram til å flytte virksomheten fra sentrum til Skattøra.

Foto: Lars Egil Mogård / NRK

Dokk fra Murmansk

Det er satt opp et verkstedbygg og en brakkerigg med kontorer og spiserom.

– Den opprinnelige planen var å bygge to slipper på Skattøra. Etter hvert fant vi ut at dette området vi eier ikke var så godt egnet til dette formålet. Derfor har vi bestemt oss for å få to flytedokker, sier Hansen.

Åge Hansen forteller at de er i sluttfasen i forhandlingene om å underskrive kontrakt på den største dokka som kommer fra Murmansk. Meningen er å slepe den til Tromsø mai 2015.

Den nye dokka kan ta imot båter på opptil 130 meter på 6000 tonn.

Det betyr at skipsverftet får muligheter til å reparere og ombygge båter som er langt større enn de mulighetene som er på anlegget i sentrum.

– Må si nei til kunder

Markedet for ombygging av reparasjoner er for tiden brukbart.

– Vi har en stor andel kunder der vi ikke kan utføre jobber på båtene deres. De må gå til Vestlandet, til Baltikum eller Polen for å få utført jobbene som de egentlig har ønsket å få utført i Tromsø, sier Åge Hansen.

Derfor har den daglige lederen stor tro på behovet for en stor dokk i byen. Det blir drift på anlegget i sentrum sannsynligvis fram til første halvår 2016.

– Fram til da vil vi bruke slippene i sentrum til de mindre båtene. Men deretter må vi ha en dokk som er mer rasjonell for å ta de mindre båtene som skal være kunder hos oss på Skattøra, forteller Hansen.

Han legger til at de har et alternativ i Russland som de ser på. Samlet sett vil det nå bli investert rundt 50 millioner kroner på anlegget på Skattøra.

– Men beløpet vil øke betraktelig om noen år.

Skulle til Tønsnes

Skipsverftet hadde planer om etablering på Tønsnes, der Tromsø havn bygger ut et stort anlegg.

– Vi har ikke slått fra oss ideen om Tønsnes selv om vi nå etablerer virksomhet på Skattøra. I det øyeblikket det blir stor virksomhet på Tønsnes ville det vært best å få til en samlokalisering her, sier Hansen.

Den daglige lederen sier at de har en avtale om en tomt på Tønsnes.

– Men vi er nødt til å ta i bruk området på Skattøra nå ettersom virksomheten i sentrum snart må avvikles, sier Åge Hansen.

Han sier at dette har stor betydning for de ansatte.

– De ser at skipsverftet har en framtid og at vi investerer. Markedet er brukbart. Det kan også bli aktuelt å øke antall ansatte når vi får den store flytedokken.

Fornøyde ansatte

Også de ansatte ser fram til å få flyttet virksomheten til Skattøra, forteller klubbleder Karl Agnar Markussen i Fellesforbundet.

– Det har vært snakket om flytting i mange år. Vi synes det er bra å få nye lokaler for å få en mer effektiv drift, samt at en ny stor dokk kan gi oss mer arbeid, sier Markussen.