Det var tilløp til dramatikk da TFDS behandla saka i dag. En av aksjonærene, Tor Halvard Alvestad,la ned protest mot at selskaper som de siste dagene har kjøpt aksjer i TFDS fra Sparebanken Nord-Norge, skulle få stemme. Han vil ikke godkjenne aksjekjøpet som blant andre Mack, Kræmer og Pellerin har gjort. Alvestad sier han vil melde saka inn for Nord-Troms Tingrett.
Da generalforsamlinga endelig kunne stemme over saka, gikk 92,5% av de frammøtte aksjonærene inn for fusjonen. Tidligere på dagen hadde OVDS generalforsamling som vedtok sammenslåing mot en stemme.
3500 ansatte
Sammenslåingen av de to rederiene betyr at Nord-Norge har fått et nytt selskap med en omsetning på nær 7 milliarder kroner og rundt 3.500 ansatte. Fusjonen er den største i Nord-Norge noensinne. 11 hurtigruter, 55 lokalskip og 11 spesialskip skal fra medio juni måned seile under flagget til det nye Nord Norges Dampskipsselskap (NNDS). Konsernet får fire datterselskaper, og forretningsadressene blir Tromsø og Narvik. En mengde selskaper innen turisme og reiseliv, herunder reisebyråer og hoteller, samles gjennom fusjonen under en felles paraply.
Nor-Cargo
Sammenslåingen innebærer også at transportgiganten Nor-Cargo med en omsetning på 4 milliarder kroner blir en del av NNDS. Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskap (OVDS) og Troms Fylkes Dampskibsselskap (TDFS) hadde før aksjonærene trådte sammen fredag inngått avtale med Stavangerske/Folke Hermansen om kjøp av den siste tredelen av Nor-Cargo. Selv om Nor-Cargo de siste årene har gått med betydelige underskudd, føler styreformann Tor J. Strand i NNDS seg trygg på at transportselskapet skal bli lønnsomt.