Skrekktunnelen stengt igjen: – Jeg er glad jeg er uskadd

Både Lill-Grethe Rasmussen og Jorunn Enoksen er avhengig av å kjøre gjennom Ørnfjordtunnelen på Senja. Men det gjør det med hjerte i halsen.

Isblokker

BLOKKERT: De store isblokkene blokkerer veibanen inne i Ørnfjordtunnelen.

Foto: Lill-Grethe Rasmussen

– Jeg tenkte at jeg hadde hatt englevakt. I ettertid er jeg faktisk glad for å være uskadd, forteller Lill-Grethe Rasmussen.

Torsdag kveld skulle hun kjøre gjennom Ørnfjordtunnelen på Senja i Troms. Inne i mørket møtte hun på store isklumper i veibanen. De hadde vokst seg så store at de hadde ødelagt mattene i taket som skal holde is og vann unna veibanen.

– Vi kjører jo med livet som innsats hver gang vi kjører gjennom tunnelen, sier Rasmussen.

Folkebladet omtalte saken først.

Den 870 meter lange tunnelen har lenge vært en kjent utfordring for befolkningen nord på Senja. Også i januar skapte is store utfordringer. Både innbyggerne i Fjordgård og politikere i Lenvik har ropt varsko til veimyndighetene. Så langt har ingenting skjedd.

– Det er verre og verre å kjøre gjennom der for hver dag. Nå er jeg glad hver gang jeg kommer meg helskinnet gjennom tunnelen, sier drosjesjåfør Jorunn Rasmussen.

jorunn

ØDELEGGENDE: At Ørnfjordtunnelen nå er stengt får store økonomiske konsekvenser for drosjesjåføren Jorunn Enoksen.

Foto: privat

– Jeg tør ikke gå ut for å flytte på isblokkene heller. Jeg frykter at jeg skal få nye blokker i hodet hvis jeg gjør det, fortsetter hun.

Laster kart, vennligst vent...

– Sikkerheten først

Fredag er Ørnfjordtunnelen stengt inntil videre på grunn av isblokker i veien. Statens vegvesen skal vurdere tunnelen klokken 12.

– Det er noen isblokker på rundt en halv kubikk som har sprengt seg gjennom frostplatene i taket og havnet i veibanen. Vi har geolog og mannskap ute for å se hva som har skjedd, og for å vurdere om vi må sette inn tiltak for å sikre tunnelen. Så inntil videre må vi stenge tunnelen, sier Hans Peder Myrli i Statens vegvesen.

Sprengt gjennom

SPRENGT SEG GJENNOM: Isblokkene har sprengt seg gjennom frostplatene i taket i tunnelen.

Foto: Lill-Grethe Rasmussen

Myrli beskriver tilstanden på Ørnfjordtunnelen som dårlig. Han understreker at årets situasjon har vært ekstraordinær. Kuldeporten i tunnelen, som skal hindre isdannelse i tunnelen, har fungerte ikke under vinterens lange kuldeperiode. Da ble det en del is over frostplatene i taket. Da det ble varmere i været g kuldeporten ble reparert, trodde de at isen skulle smelte. Det gjorde den ikke, og isen har i stedet presset seg ned gjennom frostplatene.

– Hva må til for å unngå slike ting?

– Vi må enten frostsikre hele tunnelen, eller få på plass enda bedre kuldeporter.

Islagt

ISLAGT: Ødelagte kuldeporter og en kald vinter har gjort Ørnfjordtunnelen til en lite fremkommelig tunnel.

Foto: Lill-Grethe Rasmussen

Fylkestingsak til høsten

– Til høsten skal fylkestinget prioritere tiltak i fylkesveitunneler, og da blant annet Ørnfjordtunnelen på Senja, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo.

Han håper samtidig Stortinget vil støtte et Senterpartiforslag om ekstra penger til vedlikehold av fylkesveier.

Prestbakmo viser til at Troms har 3,5 milliarder kroner i etterslepsbehov til tunnel av totalt anslått til 8 milliarder på norske fylkesveger.

– Nasjonalt snakker vi om et totalt etterslep på fylkesveg nasjonalt på ca 75 mrd, der tunnel utgjør nærmere 30 millirder kroner, sier Prestbakmo.


Ørnfjordtunnelen er åpnet i ettermiddag etter at store isblokker falt ned i går kveld.