NRK Meny
Normal

Nybåter i Troms med flere seter og større plass

Nytt rederi overtar hurtigbåtrutene i Troms. – De gamle båtene blir ikke savnet, sier passasjerer.

Ny hurtigbåt

Nybåten som skal gå mellom Tromsø og Harstad får nesten 50 flere seter, og bedre plass.

Norled overtar om to år hurtigbåtruta mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad. Boreal var for dyr og får ikke fortsette som operatør for hurtigbåtene i Troms.

Boreal Sjø sitt anbud var på 86 millioner kroner i året for å drifte ruta. Torghatten Nord gikk enda høyere, til 102,5 millioner i året. Norleds anbud var på 75 millioner, og Stavanger-rederiet fikk dermed anbudet.

inni ny hurtigbåt

Slik blir de nye hurtigbåtene inni: bedre plass og seter, flere bord, lekerom og kiosk midt i.

– Vi har lagt vekt både på komfort og kvalitet. Det blir to nybygg som hver får 296 seter, 46 flere enn dagens hurtigbåter. Videre blir det flere bord og bedre benplass for passasjerene., sier fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo.

Det blir også flere sykkelplasser og plasser til rullestol.

Ivar B.Prestbakmo

Ivar B. Prestbakmo var tydelig stolt da han presenterte nyheten på en pressekonferanse i dag.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

På nybåtene blir det mulig å gå ut på dekket under fart.

Norled overtar også ruta Tromsø-Skjervøy og Tromsø-Lysnes-Tennskjær. Det skjer med MS "Brage" som er en moderne båt for 147 passasjerer, bygd i 2008. Den får nyoppusset salong lik nybåtene i 2020 og salgsautomater om bord. Allerede 1. mai i år settes den i drift.

hurtigbåten Brage

MS "Brage" som settes inn på ruta Tromsø-Skjervøy og Tromsø Lysnes-Tennskjær. Det skjer allerede 1. mai i år. De andre to kommer i 2020.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

Skadet før de kom i bruk

Prestbakmo var tydelig stolt da han presenterte nyheten på en pressekonferanse i dag. Han understreket at de nye båtene blir like miljøvennlige som dagens båter. De nye skal bygges i aluminium ved Oma Båtbyggeri på Vestlandet.

Dagens hurtigbåter er bygd i Danmark og Mandal. Det har fått sterk kritikk.

Allerede på jomfruturen nordover i 2011 fikk "Sollifjell" store skader i moderat vær på Hustadvika på Nordmøre. Båten fikk store, åpne sprekker.

MS Sollifjell

"Sollifjell" som ble skadet på tur nordover før den ble satt i drift.

Foto: Øystein Ramstad

Den måtte søke nødhavn på Bud og alle båtene måte konstrueres om fremme under baugen. En tverrvegg ble fjernet og fikk endret vinkel slik at den skrådde under båten og tålte slamming, som er tung motsjø.

Blir ikke savnet

Ingen av de passasjerene NRK traff på hurtigbåtkaia i Tromsø mandag beklaget at de hvite hurtigbåtene til Boreal forsvinner om to år.

– Det blir bra med nye båter med bedre plass. Det er trangt på enkelte avganger. Kanskje burde det også vært flere bord slik at det er mulig å jobbe med PC om bord, sier, Kristian Benjaminsen fra Harstad.

Han savner også mer sunn mat og frukt å få kjøpt på båtene.

– Og så håper jeg båtene som kommer om to år takler dårlig vær. Det har jo vært flere innstillinger med dagens båter, sier han.

– At det kommer nye hurtigbåter høres bra ut. Håper det er bedre plass om bord enn de båtene vi har i dag, sier Aleksander Hansen, også han fra Harstad.

– Ofte er de fulle av passasjerer, samtidig som at de ikke tåler vær og vind så godt. Nå må man være tidlig ut for å få en bordplass i salongen. Det er altfor få bord, sier Aleksander Hansen.