Dårlig vær var den direkte årsaken til gyrokopterulykka ved Kilpisjärvi i Finland i juli i sommer. Det viser rapporten fra Statens havarikommisjon for transport, som ble offentliggjort tirsdag.
Ifølge rapporten kom fartøyet inn i et område med lokalt kraftige vindkast og turbulens da det passerte finsk luftrom. Det førte til at farten avtok og at fartøysjefen mistet kontrollen.
Det var to personer med i gyrokopteret, inkludert fartøysjefen. I forkant av ulykken måtte de klatre over et fjellparti:
– Det var ganske mye klatring og da mister man fart. I tillegg får man ytre værpåvirkninger som påvirker ytelsene til gyrokopteret negativt. Man får lite å spille på om man blir utsatt for dårlig vær, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.
– Så det var en kombinasjon av dårlige værforhold og at man måtte senke farten, som var utløsende?
– Direkte utløsende, ja.
Gyrokopteret begynte å rotere, for så å falle ned i ei steinur. «Nå blir det ille», skal fartøysjefen sagt, like før havariet var et faktum.
Har sett på systemet
Havarikommisjonen peker flere faktorer, utenom dårlig vær.
– Erfaringsnivået gjør at man ikke ser alle farene like godt som om man har mer erfaring, sier Halvorsen.
I rapporten heter det at «flysikkerhetsaspektet ved planlegging og gjennomføring av den aktuelle flygingen ikke var tilstrekkelig ivaretatt, og at dette i kombinasjon med fartøysjefens begrensede flygeerfaring, været og luftfartøyets ytelse bidro til at ulykken kunne skje.»
Havarikommisjonen har i rapporten blant annet spesielt pekt på hvordan det gjøres utsjekk for passasjerflyginger. De mener det er mulig å dra lærdom av ulykken til senere opplæring:
– Det vi har pekt på er hvordan man forholder seg til kandidater som skal fly i dette segmentet, hvordan man skal forholde seg til regelverket man selv har laget, hvordan man skal håndheve regelverket og hvem som har ansvar, sier Halvorsen.