Hopp til innhold

Gyrokopter havarerte etter dårlig vær – nå er rapporten klar

Havarikommisjonen peker på dårlig vær, men også flere faktorer i forkant av flygningen som kostet NRK-redaktør Morten Ruud livet.

Gyrokopter havari

Vrakdelene fra gyrokopteret lå spredt i steinura.

Foto: Finsk politi

Dårlig vær var den direkte årsaken til gyrokopterulykka ved Kilpisjärvi i Finland i juli i sommer. Det viser rapporten fra Statens havarikommisjon for transport, som ble offentliggjort tirsdag.

Ifølge rapporten kom fartøyet inn i et område med lokalt kraftige vindkast og turbulens da det passerte finsk luftrom. Det førte til at farten avtok og at fartøysjefen mistet kontrollen.

Det var to personer med i gyrokopteret, inkludert fartøysjefen. I forkant av ulykken måtte de klatre over et fjellparti:

– Det var ganske mye klatring og da mister man fart. I tillegg får man ytre værpåvirkninger som påvirker ytelsene til gyrokopteret negativt. Man får lite å spille på om man blir utsatt for dårlig vær, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.

– Så det var en kombinasjon av dårlige værforhold og at man måtte senke farten, som var utløsende?

Morten Ruud, distriktsredaktør NRK Finnmark

MISTET LIVET: Distriktsredaktør i NRK Finnmark Morten Ruud.

Foto: KSENIA NOVIKOVA / NRK

– Direkte utløsende, ja.

Gyrokopteret begynte å rotere, for så å falle ned i ei steinur. «Nå blir det ille», skal fartøysjefen sagt, like før havariet var et faktum.

Har sett på systemet

Gyrokopteret var på vei fra Lakselv i Finnmark til Steigen i Nordland da det havarerte. NRK-redaktør Morten Ruud omkom, mens passasjeren ble lettere skadd.

Havarikommisjonen peker flere faktorer, utenom dårlig vær.

– Erfaringsnivået gjør at man ikke ser alle farene like godt som om man har mer erfaring, sier Halvorsen.

I rapporten heter det at «flysikkerhetsaspektet ved planlegging og gjennomføring av den aktuelle flygingen ikke var tilstrekkelig ivaretatt, og at dette i kombinasjon med fartøysjefens begrensede flygeerfaring, været og luftfartøyets ytelse bidro til at ulykken kunne skje.»

Havarikommisjonen har i rapporten blant annet spesielt pekt på hvordan det gjøres utsjekk for passasjerflyginger. De mener det er mulig å dra lærdom av ulykken til senere opplæring:

– Det vi har pekt på er hvordan man forholder seg til kandidater som skal fly i dette segmentet, hvordan man skal forholde seg til regelverket man selv har laget, hvordan man skal håndheve regelverket og hvem som har ansvar, sier Halvorsen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark