Hopp til innhold

Har aldri hatt så ny ferge

- Vi er ikke så godt vant med nye ferger, den forrige var fra 1979, nå har vi en fra 2007, sier en smilende skipper, Oddgeir Klausen, fra brua på nyferga som går mellom Harstad og Grytøya.

Passasjerer og mannskap gleder seg over ny ferge i mellom Harstad og Grytøya

Se video:

Lørdag var det klart for å kjøre inn den nye ferga på sambandet, Stornes-Bjørnerå.

– Det er bra at vi startet på lørdag, sier matros og billettør Karsten Davidsen.

Karstein Davidsen

Matros og billettør, Karstein Davidsen, setter pris på sin nye arbeidsplass.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Lørdag og søndag har vi avgang hver halve time mens det på hverdager er hvert kvarter. Det betyr at vi har mulighet til en mykere innkjøring, Det gjelder både de som skal styre et nytt skip og vi som skal sette oss inn i et nytt billettsystem.

Finpusser ferdighetene

Hans Hansen

Skipper Hans Hansen tar en ekstra tørn for å finpusse ferdighetne

Foto: Martin Mortensen / NRK

Og på brua har Hans Hansen overtatt joystikkene, som ferga styres med. Han har egentlig ikke vakt før senere, men tar noen ekstraturer for å finpusse fingerferdighetene.

- Det er litt forskjell fra tidligere, nå styrer vi alt med to stikker, sier han, den gamle var nok en tanke mer manuell.

Og passasjerene har allerede latt seg imponere. Per Erik Rynning fra Bjarkøy, som har vært og hentet seg ny bil, reiste bort med den gamle og kommer hjem med den nye.

– Førsteinntrykket virker veldig positivt. Her kan man se ut av vinduet fra kafedelen og det er gode stoler og sitte på. Ikke minst er det lite støy.

Steinar Pedersen

Steinar Pedersen ble overrasket over at det var satt inn ny ferge på strekninga.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Steinar Pedersen, entreprenør fra Harstad er imponert. Han var ikke klar over at det var ny ferge før han kom til fergeleie.

– Den er større, det er bedre komfort og den er enklere å komme seg ombord i, sier han.

Skipper Klausen trekker også fram at med en ny ferge vil det ganske sikkert bli mindre feil og dermed mer stabil drift.

– Denne ferga tar også rundt 15 biler mer enn den forrige, så det skal mye til før noen blir stående igjen.