NRK Meny
Normal

Frykter at «hestedop» skal ta liv

Rusmisbrukere i Tromsø advares på det sterkeste etter at det er oppdaget utblandet heroin på gata i Tromsø.

Redaksjonssjef i Gatemagasinet Virkelig, Alf Krogseth, forteller at en av magasinets venner tok en overdose i forrige uke på stoffet, men heldigvis overlevde han.

Det viste seg at heroinen som ble brukt var utblandet med bedøvelsesmiddelet Ketamin.

Ketamin brukes i hovedsak av veterinærer på dyr, og dukker opp i felleskatalogen under navnet Ketalar. Dette er et livsfarlig, sterkt anestetikum.

– Dette er rett og slett et hestedop. Virkningen vil være som mellom 30 og 40 prosent heroin. Og da sier det seg selv at overdosen er «rett rundt hjørnet», sier Krogseth til NRK.

Frykter flere overdoser

Kroppen kan tåle store mengder heroin etter en tids bruk, men kroppen har ingen motstand mot ketaminet. Og i feile mengder vil stoffet kunne ta liv ettersom åndedrettet blir lammet.

– Heldigvis gikk det bra med vår venn som tok overdosen. Men vi frykter at flere tar overdose og at det kan ende fatalt, sier han.

Virkelig-redaktør Eirik Junge kommer følgende oppfordring på Facebook:

«Vi ber våre venner som føler seg sløvere enn vanlig etter skudd, øyeblikkelig ringe 113. Heroin utbøffa med Ketamin har ingen fargeendring, men kan lukte noe mer metallisk enn rein Heroin. Det er altså all grunn til å være forsiktig, og nevne det for våre søsken som må medisinere seg. Det er heller ingen grunn til å tro at dette bare dukker opp i Tromsø».