– Snakker usant om Båtsfjord-skolen

Fikk stortingsrepresentant fra SV til å hoppe i stolen.

Erna Solberg i spørretimen

Det var i går i Stortingets spørretime at statsmininister Erna Solberg sa at kommunal drift av videregående skole i Båtsfjord har ført til mindre frafall av elever og har vært vellykket. – Et falskt glansbilde, mener stortingsrepresentant fra SV i Finnmark.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Jeg hoppet i stolen der jeg satt i Stortinget. Det er overhodet ikke slik som statsministeren forsøkte å fremstille det. Det er et falskt glansbilde, sier stortingsrepresentant Johnny Ingebrigtsen fra Sosialistisk Venstreparti.

Det var i går i Stortingets spørretime at statsmininister Erna Solberg sa at kommunal drift av videregående skole i Båtsfjord har ført til mindre frafall av elever og har vært vellykket.

– Vi hadde et sånt forsøk i Båtsfjord. Evalueringen av det var veldig bra. Båtsfjord kommune fikk drive videregående skole. Det medførte mindre frafall. Det medførte også at miljøet hadde flere ungdomsleder til stede. Dette er eksemplet på at dette har fungert godt i en liten distriktskommune i Finnmark, ikke en stor sentral kommune, sa Erna Solberg.

Johnny Ingebrigtsen

Da statsminister Erna Solberg brukte Båtsfjord som et eksempel på at også små kommuner kan drive videregående skole med godt resultat at Johnny Ingebrigtsen fra SV hoppet i stolen. – Vi vet jo at det var få elever som gjennomførte, og det var også få elever som besto eksamen, sier Ingebrigtsen.

Foto: Erik Lieungh / NRK

Utsagnet kom som svar til stortingsrepresentant Trond Giske, som hadde stilte spørsmål om hvorvidt kommunereformen vil føre til at bare de store kommunene vil få videregående skoler i fremtiden.

Det var da statsminister Erna Solberg valgte å bruke Båtsfjord som er eksempel på at også små kommuner kan drive videregående skole med godt resultat.

Det mener Johnny Ingebrigtsen fra SV blir helt feil. Han har i en årrekke fulgt utviklingen av skoletilbudet i Båtsfjord som fylkestingsrepresentant.

– Vi vet jo at det var få elever som gjennomførte, og det var også få elever som besto eksamen. I tillegg måtte fylkeskommunen gjøre det administrative arbeidet med skolen. Her var det en rekke ting som ikke var riktige, sier Ingebrigtsen.