NRK Meny
Normal

4 av 10 TV-seere så Finnmarksløpet på NRK1

Finnmarksløpet tok et solid glefs av TV-markedet lørdagskvelden.

Programleder Anne Rimmen intervjuer kronprins Haakon som åpnet Finnmarksløpet 2010.

Programleder Anne Rimmen intervjuer kronprins Haakon som åpnet Finnmarksløpet 2010.

Foto: Kim Kr. Nordli/Finnmarksløpet

Samme dag som Finnmarksløpet ble åpnet av Kronprins Haakon startet også NRK1s TV-sendinger fra Finnmarksløpet. I en halv time loser programleder Anne Rimmen TV-seerne gjennom resultater, reportasjer og gjester.

Og det slo an hos det norske folk.

652.000 TV-seere samlet seg foran TV-apparatet lørdagskvelden, noe som ga programmet 40,1 prosent markedsandel og mer sett enn for.eks. TV2s Norske talenter (613 000).

– Blir fascinert

Leder for NRK Analyse, Kristian Tolonen, er litt overrasket over tallene.

– Dette er jo ikke den bredeste sporten vi har, men det tyder på at det er en reell interesse for dette der ute, konstaterer han.

Finnmarksløpets åpningsprogram var det 15. mest sette på norsk fjernsyn forrige uke. Tolonen mener det er opplagt at TV-sendingen har fenget også andre enn hundeinteresserte.

– Rundt 15 prosent av nordmennene har hund, så det var nok flere enn disse som så på. TV handler gjerne om å bli fasinert av noe. Kombinerer man 1000 kilometer i eksotisk natur, hunder, profesjonelt studio og god stemning – ja, så vil folk gjerne se på. Vi så også i fjor at tallene var gode, framholder han.

– I millionklassen

Reiselivssjef Beate Juliussen i Nordnorsk Reiseliv jubler over tallene.

– Dette er kjempebra, noe annet er det ikke å si. Og uvurderlig for Finnmark som reisemål, sier hun til NRK.

Juliussen sier de merker økt interesse relatert til Finnmarksløpet, spesielt fra mediene. Verdien av TV-bilder med godt vær, spetakulær finnmarksnatur og en hundespannkjørende Kronprins Haakon tror hun har høy verdi.

– Når vi vet hvor dyrt TV-reklame er, så er nok verdien av dette i millionklassen, slår hun fast.

20 mest sette program i uke 10 (utenom nyheter)

NRK1 Nytt på nytt 1.350 000 - 67,3 prosent
NRK1 Himmelblå 1.218 000 - 55,1 prosent
NRK1 Skavlan 1.145 000 - 57,2 prosent
NRK1 Ingen grenser 1.112 000 - 49,3 prosent
NRK1 Mesternes mester 1.000 000 - 53,6 prosent
NRK1 Topp ti - Melodi Grand Prix 914 000 - 49 prosent
TV 2 Senkveld med Thomas og Harald 901 000 - 48,5 prosent
NRK1 Sportsrevyen 887 000 - 47,1 prosent
NRK1 Lyngbø og Hærlands Big Bang 850 000 - 47,5 prosent
NRK1 Med hjartet på rette staden 830 000 - 44,5 prosent
TV 2 Farmen 810 000 - 44,7 prosent
TV 2 Farmen 769 000 - 45,5 prosent
NRK1 V-cup langrenn: Sprint 760 000 - 68,7 prosent
NRK1 V-cup hopp 715 000 - 74,2 prosent
NRK1 Ut i naturen: Magasin 685 000 - 43,9prosent
NRK1 Finnmarksløpet 652 000 - 40,1 prosent
NRK1 Bygdeliv 621 000 - 37,9 prosent
NRK1 Hjernevask 614 000 - 44,8 prosent
TV 2 Norske talenter 613 000 - 34,4 prosent
NRK1 Viggo på lørdag 609 000 - 42,7 prosent