Blant de store prosjektene som nå skal påbegynnes er den 8 kilometer lange tunnelen gjennom Nordnesfjellet på E6 i Kåfjord kommune.
Her bevilges det 50 millioner til prosjektet, som har en samlet kostnadsramme på en milliard.
Penger til store prosjekter
I Troms jobbes det også videre med E6 Sørkjosfjellet, som ventes å være ferdig i 2016. Prosjektet har en totalramme på 964 millioner kroner, og i 2014 er det satt av 250 millioner. De øvrige store investeringsprosjektene i Troms er første del av strekningen E8 mellom Riksgrensen og Skibotn (170 mill.), sluttfinansiering av midtrekkverk E8 Lavangsdalen (73 mill.) og oppstartsmidler til sentrumstiltak på E6 i Skibotn (15 mill.)
I Nordland fortsetter arbeidet med E6 Hålogalandsbrua (520 mill. inkl. bompenger), rassikring E10 Hamnøyfjellet (320 mill.), E6 nord for Kråkmofjellet i Hamarøy (102 mill.) og sluttfinansiering av rv. 80 Løding-Vikan (43 mill.). Til å sluttføre arbeidet med Umskardtunnelen er det budsjettert med 47 millioner kroner, mens det er satt av 28 millioner til reparasjon av rv. 867 Brattlitunnelen i Tysfjord etter brannen tidligere i år.
I Finnmark bevilges det penger til E6 Alta Vest (387 mill. inkl. bompenger) og E105 mot riksgrensen (61 mill.). I tillegg kommer mindre investeringer, blant annet utbedring av rv. 94 Skaidi-Hammerfest og ny kontrollstasjon på Kvænvikmoen i Alta.
Penger til bomveg
De tre nordligste fylkene får 19 prosent av de statlige riksvegpengene for 2014. Pengene er likevel ikke nok til å sette i gang med rehabilitering av andre prosjekter i Norge, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
– Når det gjelder drift og vedlikehold, er budsjettet stramt i forhold til de oppgavene vi har, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.
Det er i tillegg til investeringsmidlene lagt inn 162 millioner kroner til bomvegprosjet i Nord-Norge neste år.
– Dette er prosjekter som er ferdig planlagt og hvor bruk av bompenger er avklart lokalt. Nå håper vi at regjeringen følger opp med proposisjoner, slik at vi kan komme i gang, sier Naimak.