Utenlandske vogntog har denne uka gjentatte ganger sperret E 18 gjennom Telemark. Mandag kveld stod hele fem vogntog fast samtidig og skapte lange køer.
Ønsker strengere krav
Verst var tilfellet med en ungarsk sjåfør, som kjørte med sommerdekk. Han sperret veien i tre timer og nektet å samarbeide med politiet.
Tilslutt ble han pågrepet og fikk en bot på 14 000 kroner, og kjøreforbud i Norge i tre måneder.
Helge Berg er eier av Tipp transport i Porsgrunn. Han har et titalls vogntog i daglig drift, men opplever sjelden at hans biler står fast. Det mener han henger sammen med at norske biler er riktig utstyrt og at sjåførene har erfaring med vinterføre. Nå vil han at myndighetene stiller strengere krav.
– Det bør kreves et bevis på at utenlandske sjåfører takler vinterføret i Norge, før de slipper over grensa.
Erfaring og utstyr spiller selvsagt en rolle, men Berg legger til at det er forskjell på norske og utenlandske vogntog når det gjelder oppbygging.
– De som kommer hit har biler bygd for kjøring på mellomeuropeiske motorveier. Det betyr lav vekt på trekkhjulene og høy vekt på tilhengeren. I Norge er det motsatt. Høy vekt på trekkhjulene betyr bedre grep på vinterføre.
Vil ha hjullås
Rolf Høyland kjører strekningen mellom Porsgrunn og Bodø, en gang i uka. Det betyr fire fjelloverganger per tur, ofte på vinterføre. Han kan ikke huske sist gang han stod fast på glatta.
– Det er sant, jeg husker faktisk ikke det, sier den erfarne sjåføren.
Norges Lastebileierforbund mener at norske myndigheter ikke gjør nok for å stoppe uerfarne utenlandske sjåfører. Olav Vefall er regionsjef i Telemark og Vestfold.
– Jeg synes ikke de er flinke nok eller tøffe nok til å stoppe dem i havnene og på grensene. De bør si til sjåførene at de ikke får lov til å kjøre videre, og så bør de kontrollere at forbudet blir overholdt.
Solveig Sundbø Abrahamsen sitter på Stortinget for Telemark Høyre. Hun sier at Høyre er opptatt at de som kjører i Norge er skodd for alle forhold, og legger til:
– Det er langt flere kontroller nå. Dessuten ønsker Høyre at det skal bli mulig å bruke såkalt hjullås for å stoppe vogntog som ikke er godt nok skodd.