Valgkamp på seks sekunder

Det er en beinhard kamp om de yngste velgerne, og for å nå dem tar stadig flere politikere i bruk sosiale medier. Klarer de å verve noen ved hjelp av det aller nyeste, nemlig videotjenesten Vine?

Klarer politikerne å verve ungdommene på kun seks sekunder via det nye sosial mediet Vine?

Klarer politikerne å verve ungdommene på kun seks sekunder via det nye sosial mediet Vine?

Lars Hansen
Journalist

I dag besøkte både stortingskandidater og ungdomspolitikere elever ved Porsgrunn videregående skole for skoledebatt og valgtorg.

Kameratene Mathias Asgautsen, Odin Darrud og Julian Hjallum mener det er et stort potensial for å nå unge velgere ved hjelp av sosiale medier.

Unge velgere

Julian Hjallum, Odin Darrud og Mathias Asgautsen er alle sammen førstegangsvelgere.

Foto: Lars Hansen / NRK

– Vi bruker såpass mye tid der uansett så det er et fint sted for å nå ungdom, men da må de lage eller gjøre noe som appellerer til oss, sier Hjallum.

Alle tre skal i høst for første gang stemme ved stortingsvalg.

– Vise mer av personligheten

Thomas Wold er stipendiat ved NTNU i Trondheim og har sosiale medier som sitt fagfelt. Han mener politikerne kan få vist mer av seg selv hvis de knekker kodene på sosiale medier.

– Behersker man mediene kan man vise bakgrunnen for sakene, og personene bak politikken. Der kan man få fram humor og personlighet, men om man benytter det som regn politisk reklame vil folk miste interessen, sier Wold.

Det er Høyres Torbjørn Røe Isaksen helt enig i.

– Jeg får mye mer respons når jeg er litt mer personlig. Man kan ikke bruke det bare som ren propaganda for partiet.

Røe Isaksen har over 24 000 følgere på Twitter, og han mener terskelen for å ta kontakt blir lavere på sosiale medier.

– Det er en fin måte for meg å nå folk på, og en fin måte for folk å nå meg på. Jeg tror også det er lettere for folk å ta kontakt på Twitter, sier Røe Isaksen.

Wold tror derimot ikke at sosiale medier vil erstatte de vanlige valgkamparenaene.

– Det blir et substitutt til de vanlige debattene i radio og TV, sier Wold

De fenger ikke elevene på Porsgrunn videregående.

– Det er ingen unge som gidder å sitte og se lange valgdebatter på TV, sier Håvard Kleven.

Vine-valg

Det nyeste sosiale mediet denne våren er videotjenesten Vine. Her har du seks sekunder på å formidle budskapet ditt. Foreløpig er ikke tjenesten mye brukt blant norske politikere, men blant elevene på Porsgrunn videregående er det et kjent fenomen.

Det er fin måte å nå folk på, men man må gjøre litt ut av det. Det er det Vine handler om, sier Johan Oellingrath.

– Alt handler om «likes». De som sier noe annet lyver

Så klarer politikerne og bruke Vine? Klarer de å verve deg på kun seks sekunder?

Geir Jørgen Bekkevold – KRF

Kristelig Folkeparti

Maren Moen–Høyre

Høyre på seks sekunder

Ivan Tokheim og Emma Lina Bitar–SV

Sosialistisk Venstreparti prøver å verve deg på seks sekunder

Christer Kjølstad–Frp

Fremskrittspartiets presenterer seg på seks sekunder

Jenny Dahl Bakken–Rødt

Rødt på seks sekunder

Jonas Bugtene og Elisabeth Holien–Arbeiderpartiet

Arbeiderpartiet formidler budskapet sitt på seks sekunder

Hedvig Johanne Nysæter–Venstre

Venstre seks sekunder

Endre Løwe–Miljøpartiet de grønne

Miljøparti de grønne

Beate Marie Dahl Eide–Senterpartiet

Senterpartiet på seks sekunder