Det kommer fram av den foreløpige rapporten fra Statens havarikommisjon for transport.
Rapporten forteller at offiserer og mannskap satt i verk flere tiltak for å få kontroll på «Full City» før det kom i drift og til grunnstøtingen.
Les hele rapporten her:
Uklarheten gjelder om det var Brevik trafikksentral eller kapteinen som skulle vurdere om skipets ankerplass ved Såstein var tilstrekkelig sikker eller ikke under de rådende værforhold.
Losoldermann i Kystverket Geir Eikeland sier de nå vil gå igjennom rutinene etter det som har kommet fram i dagens foreløpige rapport om Full City-havariet.
Satte i gang tiltak
Det går også fram av rapporten at offiserer og mannskap på Full City satte i verk en rekke tiltak for å få kontroll på skipet både før skipet kom i drift, og i løpet av den cirka halve timen fra skipet begynte å drive og til den første grunnstøtingen klokka 00.23.
I den foreløpige rapporten blir det påpekt at denne er utarbeidet tidlig i undersøkelsen, og ingen endelige konklusjoner er trukket.
Fylt med 1120 tonn olje
Lasteskipet «Full City» grunnstøtte og begynte å drive mot Såstein like sør for Langesund natt til fredag 31. juli.
Skipet var på vei til Herøya i Porsgrunn for å laste salpeter. Lateskipets tanker var fylt med 1120 tonn olje. Betydelige mengder olje lakk ut fra skipet.
Mandag 17. august ble det slept til NATO-kaia mellom Stathelle og Langesund. Der blir det liggende fram til midten av september.
Les:
Les også: