Forbrukerrådet regiondirektør i Buskerud, Telemark og Vestfold, Jo Inge Bjørntvedt, klikker seg inn på et av reiseselskapenes sider. Her finner han vilkårene for uspesifiserte reiser.
– Lugubert rom
Bjørntvedt sier det er mange ting i vilkårene som reisende kanskje ikke tenker på. Han sier reisefølge blant annet kan bli delt opp, kan havne på forskjellige hotell eller område og kan bli nødt til å flytte i løpet av turen.
– Det er mange ting her som du kanskje ikke tenker på, som er greit å vite. Du må vurdere om dette er en risiko som er verdt å ta, sier han.
Forbrukerrådets undersøkelse viser altså at et flertall av nordmenn på tur ikke sjekker vilkårene for uspesifiserte reiser.
Og kjøper du uspesifisert pakkereise som du er misfornøyd med, står du i utgangspunktet svakt i en eventuell klagesak.
Bjørntvedt sier det er mange som er heldige med uspesifiserte reiser og får oppgraderte hoteller med flotte steder.
– Men vi hører jo også noen ganger om folk som havner på steder som de overhodet ikke ville bodd, dersom de visste at det var så galt.
Ifølge Bjørntvedt i Forbrukerrådet, frasier reiseselskapene seg alt ansvar dersom du får et dårlig hotell. Det eneste de lover, er at du skal få en ren seng med sengetøy.
Dette er et utdrag av en av klagene som Pakkereisenemda behandlet i sommer, etter en uspesifisert feriereise til Mallorca:
"Hotellet var lugubert og rommet skittent. Verandadøren kunne ikke låses skikkelig, så bagasje/verdisaker på rommet var ikke trygt verken på dagen eller natten. Dusjen var full av urin og hår. I tillegg var avløpet i dusjen tett, så da vannet ble skrudd på ble det oversvømmelse på badet og vannet rant ut i oppholdsrommet og videre ut i gangen. Kleshengerne var nedstøvete, det var døde insekter inni rammene på bildene og størknet skitt på veggene. En slags feltsenger som så ut som om de var fra 2. verdenskrig."
Klageren fikk ikke medhold i sitt krav om erstatning, bortsett fra et prisavslag på 1000 kroner som reisearrangøren allerede hadde sagt seg enig i.
Les også:
Har blitt dårligere til å lese vilkår
Rolf Forsdahl, administrerende direktør i Norsk Reiselivsforum, sier at gjennom år hvor norske forbrukere har fått styrket sine rettigheter på mange områder, har vi blitt dårligere til å lese vilkårene for blant annet uspesifiserte reiser.
– Det er uforholdsmessig stor klagemengde på uspesifiserte reiser, og disse klagene fører utrolig sjelden fram i klageapparatet.
– Kan bransjen bli flinkere til å informere om vilkårene?
– Jeg vil våge den påstanden at vi er flinke nok i dag, men selvfølgelig kan man i noen tilfeller ønske seg enda klarere informasjon.