Hopp til innhold

Nå er de hjemme igjen

Endelig er de hjemme igjen, passasjerene på langdistanseflyene til Norwegian som har stått såkalt "Kjos-fast".

Flyforsinkelse

Det ble lang ventetid for de som skulle reise hjem med Norwegian sitt fly fra Bangkok andre nyttårsdag.

Foto: Lars Haugen / Privat

Flyforsinkelser førte blant annet til at Lars Haugen og hans familie fra Notodden ble sittende igjen i Bangkok. Først sent i går kveld, et døgn forsinket, kom passasjerene hjem igjen.

Det er først og fremst informasjonen rundt forsinkelsene som har irritert Haugen.

– Bortsett fra at hjemreisen ble rundt tretti timer forsinket har de siste døgnet vært greit. Et ekstra døgn i Bangkok skulle jo i utgangspunktet ikke være noe å forakte, men det er informasjonen rundt dette som har vært forferdelig dårlig fra Norwegian sin side.

Forsinket Norwegian fly

Sønnen til Lars, Linus Haugen, måtte legge seg litt nedpå i ventetiden.

Foto: Lars Haugen / privat

Haugen og hans reisefølge skulle egentlig reist klokken halv ti første januar.

– Når man flyr så tidlig fra en såpass stor flyplass, så er man jo ute i litt god tid, så nyttårsaften ble jo amputert, men det var jo noe vi var klar over. Problemet var at når vi kommer til flyplassen så står det ingenting på disse oversiktsskjermene.

Etter å ha undersøkt litt på egen hånd og fikk Haugen en lapp innsjekkingsskranken i skranken hvor det sto at flyet er utsatt til i morgen

Burde fått en SMS

Det ekstra døgnet i den Thailandske hovedstaden fikk de ikke utnytta på noem måte.

– Først så ble en gruppe sendt av gårde med en buss. Også fikk vi høre at det hotellet de var sendt til var fullt, så da ble vi sittende og vente fire og en halv time til på ny informasjon, Etterhvert kom det noen nye busser som kjørte oss inn til Bangkok igjen, og da var egentlig hele dagen borte så da rakk vi ikke gjøre noe spennende det ekstra døgnet.

Årsaken til forsinkelsen var at flyet måtte ha hviletid for besetningen, den informasjonen mener Haugen Norwegian kunne ha kommet med tidligere.

– Dette må de ha jo ha visst om før nyttårsaften. Hadde vi bare fått en e-post eller en tekstmelding, så kunne vi jo gjort mer ut av nyttårsaften i Bangkok.

Norwegian beklager

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Norwegian-sjef Bjørn Kjos beklager forsinkelsene for sine passasjerer

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Norwegian har flere ganger vært ute å beklaget situasjonen, og så sent som i går uttalte Toppsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, til VG at han har stor medfølelse med passasjerene som har fått jule- og nyttårshøytiden ødelagt på grunn av forsinkede Norwegian-fly. Han ber passasjerene om unnskyldning, men han vil ikke svare på om de vil få noen kompensasjon.

Kjos sier i intervjuet at Norwegian følger de internasjonale reglene for kompensasjon, men at han har vært på reise i USA, og at han således ikke kjenner detaljene rundt det som har skjedd. Han sier at han ikke er redd for sitt eget omdømme etter det som har skjedd.

Haugen mener unnskyldningen fra Norwegian blir for enkelt.

– Dette har de rota med i hele høst, så dette holder ikke. Men det er kanskje sånn det blir når man forsøker å gjøre ting så billig som mulig. Men når det er sagt var ikke dette noe særlig billigbilletter heller.