Annonsen har gitt god respons fra personer som ønsker operasjon. Det forteller enhetsleder ved kirurgisk poliklinikk i Kragerø, Tone Korsnes.
Sykehuset i Kragerø annonserer etter pasienter.
- Det har vært ganske stor respons på de tingene vi kan gjøre her hos oss. Det er spesielt fra Aust-Agder henvendelsene kommer og jeg tror vi har hatt mellom 10 og 15 som har kontaktet oss, sier hun.
Offensiv kamp
Betyr dette en mer offensiv kamp om pasientene ?
- Ja, det gjør nok det, for vi har jobbet hardt for å få ned ventelistene, og nå har vi ledig kapasitet. Da trenger vi pasienter for å få inn penger slik at driften kan fortsette, sier Korsnes.
Hun understreker at Kragerø sykehus er et lite sykehus og at de dermed må være på offensiven og effektive for å få fortsette driften.
Dette er fremtiden
Professor i helsepolitikk ved Universitetet i Oslo, Terje Hagen sier sykehusene trolig må bruke mer penger på å markedsføre seg i fremtiden.
Hagen sier at slike kampanjer har blitt mer vanlig de siste årene.
Han mener utviklingen skyldes to forhold. For det første ordningen med fritt sykehusvalg og for det andre systemet med aktivitetsbasert finansiering. Det vil si at sykehuset får økte inntekter jo flere pasienter som behandles.
Det gjør at sykehusene innenfor samme helseforetak må kjempe om pasientene, og det er bra for pasientene, sier Hagen.
- Pasientene får jo større muligheter til å velge. Der en før hadde lange ventelister, der får en nå behandling så og si på dagen, sier han.