Tollvesenet sendte i midten av februar ut krav om årsavgift for 3,6 millioner kjøretøy, 69.000 flere kjøretøy enn i fjor. Fristen var 20. mars, men mange har ikke betalt eller betalt for sent.
– Disse tallene har vært stabile de siste fem årene.Vi har fått inn flere penger i år enn i fjor. I tillegg har flere betalt årsavgiften tidligere enn fristen enn det de gjorde i fjor. Det synes vi er positivt, sier kontorsjef ved Tollregion Oslo og Akershus, Dag Ramsjø.
Avgiften gir i utgangspunktet nesten 9,5 milliarder kroner i statskassen.
I bunnen av artikkelen får du oversikt over alle fylkene i landet.
– Trist å havne i bunn
På statistikken er det Sogn og Fjordane som kommer best ut. Der er 7,2 prosent av årsavgiftskravene ikke betalt.
I den andre enden av statistikken finner vi Finnmark der 10,6 prosent får purring i posten.
– Jeg synes det er litt trist hver gang vi havner på en negativ statistikk. Bil er viktig i Finnmark for fremkommeligheten, og veiene er viktig. Da er en del av medfinansieringen årsavgiften, og det er en regning man plikter å betale på lik linje med andre økonomiske forpliktelser, sier fylkesordfører i Finnmark, Runar Sjåstad.
Store avstander
De som får purring, har enten ikke betalt eller betalt for sent. Uansett må de betale en tilleggsavgift. De som kun har betalt etter forfall, skal bare betale tilleggsavgiften.
– Det er nok litt slurv og ubetenksomhet som ligger til grunn for at finnmarkingene er de dårligste til å betale. Samtidig har vi store avstander og lite mennesker, og mange av dem er også eldre som kanskje ikke er så flinke med nettbank og lignende. Det er ingen gode unnskyldninger, men det er kanskje en forklaring, sier Sjåstad.
Fristen for å betale kravet er 9. mai. Dersom ikke årsavgiften eller tilleggsavgiften er betalt innen fristen, vil Tollvesenet begjære kjøretøyet avskiltet.
– Dersom avgiften heller ikke betales etter avskilting, vil det bli sendt til Statens innkrevingssentral for inndrivelse, sier Dag Ramsjø.