Roar Christensen har tatt turen til Kiwi på Tollnes i Skien for å få rasket meg seg det han trenger til dagens middag. Han takker pent nei til pose i kassa, for handlenettet husker han alltid å ta med.
– Det bruker jeg bestandig, og jeg har flere stykker. Jeg har sikkert brukt det imellom fem og sju år, forteller Christensen.
Nett er fett
Han er ikke den eneste som tar med seg handlenett til butikken. Norgesgruppen begynte å selge syntetiske nett til kundene sine i 2008, og siden den gang har butikkene solgt godt over 2 millioner nett. Det er Kiwi som står for det største salget med rundt 1,2 millioner solgte nett.
– Ja, det har blitt mer og mer populært. Folk er jo opptatt av miljø, så vi merker en økning i salget, sier butikksjef Line Solberg ved Kiwi Tollnes.
Les også:
Les også:
Prisen på plastposer stiger
Da det tidligere i høst ble kjent at regjeringen fra neste år innfører en miljøavgift på bæreposer i plast, merket Kiwi at folk hadde fulgt med på nyhetene. Den første uka etter at nyheten sprakk, solgte kjeden 200 prosent flere handlenett sammenlignet med uka før. Nå selger butikkene mellom 4000 og 5000 nett i uka på landsbasis.
– Jeg har ikke hørt så mye om det fra kundene ennå, men jeg regner med at når prisen stiger, vil salget eksplodere, sier Solberg.
Også hos Rema 1000 merker de en økt etterspørsel.
– Vi ser at det har vært noe høyere etterspørsel etter handlenettene i etterkant av regjeringens forslag om poseavgift, men det er snakk om en liten del av det totale salget av poser, sier Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000 til NRK.
Foretrekker poser
Men det er fortsatt de som sverger til plastposen når de er på butikken.
– Det er en grei måte å frakte varene på, sier Anny Skårdal, og føyer til at posene også blir brukt til søppel.
– Vil du vurdere å gå over til handlenett når prisen på plastposer stiger?
– Nei, jeg kommer sikkert til å fortsette å kjøpe bæreposer. Jeg tror ikke jeg kommer til å gå med nett, og ikke med trillebag heller, sier hun.