Klokken 12.00 fredag legger Statens vegvesen frem sitt forslag til trasevalg mellom Gvammen i Hjartdal og Grungedal i Vinje. Det står mellom to traseer.
Raulandsalternativet er den korteste traseen og innebærer en helt ny trase. Konseptet kalles alternativ nord, og innebærer at distansen mellom Gvammen og Vågsli reduserer fra 120 km til 85 km.
Det andre altenativet var å la E134 i hovedsak følge nåværende. Konseptet kall alternativ sør, og innebærer at distansen mellom Gvammen og Vågsli reduserer fra 120 km til 108 km.
Begge konseptene anses i utgangspunktet for å være samfunnsøkonomisk ulønnsomme, men begge vil være lønnsomme når resten av E134 er bygd ut.
Alternativ nord, som innebærer ny vei i ny korridor, kommer vesentlig bedre ut enn alternativ sør, som innebærer ny vei i dagens korridor.