SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Fylkesordfører Gunn Marit Helgesen.
Telemark og Vestfold er enige om å foreslå fire felts E18 fra fylkesgrensen til Telemark med byggestart i 2007. Det sier fylkesordfører Gunn Marit Helgesen etter at hun i går hadde møte med sin fylkesordførerkollega i Vestfold.
Fylkesordførerne og næringslivet i de to fylkene er også enige om å foreslå etterskuddsvis innkreving av bompenger. Dette er et gjennombrudd i arbeidet for å framskynde E18-utbyggingen, mener Helgesen.
- Ja, jeg føler det. Fordi nå har jo næringslivet og andre i opinionen engasjert seg for å få til en løsning, blant annet med å kreve inn bompenger på etterskudd, sier Helgesen.
Nødt til å være enige
Med gårsdagens avklaringer er Telemark og Vestfold ett skritt nærmere å bli enige om E18. Og det er de to fylkene nødt til å bli, for å komme med på lista som samferdselsminister Torild Skogsholm tar med seg i Nasjonal Transportplan.
- Det gjelder både finansieringen og utbyggingsrekkefølgen, sier Helgesen.
Nå skal det holdes kick off konferanse for politikere og næringsliv i de to fylkene. Det skjer allerede 12. januar.
Tue kan velte lasset
Så langt er det ekspressfart i den nyskapte enigheten om E18 mellom stridsfylkene Telemark og Vestfold. Men trasevalget er fortsatt tua som kan velte hele lasset.
Hvis ikke den nye E18 motorveien blir lagt i ei løype der en ny jernbane kan bygges side ved side, er det heller ikke sikkert at flertallet av fylkeskopolitikerne i Telemark vil være med på den nye E18 ferden.
- Det bør være mulig å løse. Nå trenger vi å stå samla for å påvirke regjering og Storting, sier Helgesen.