21. april 2017 ble Kjørholt- og Bambletunnelene på E18 i Telemark stengt for rehabilitering.
Ifølge Statens vegvesen var det ikke mulig å vente med stenging av hensyn til sikkerheten. I januar 2013 inspiserte nemlig geologer tunnelene på hver side av Grenlandsbrua.
– Vi ble ganske bekymra da den rapporten kom, sier regionvegsjef i Statens vegvesen Region Sør, Kjell Inge Davik.
Geologene konkluderte med at tunnelene var svært dårlig sikret etter standarden i 2013.
Stein på sålen
Inspeksjonene viste at deler av veggene og taket ikke var sikret i det hele tatt. Det ble oppdaget områder med sprekker. Og svelleleire ble observert i flere av sprekkene. Geologene fant stein som hadde ramlet ned på sålen i tunnelene, det vil si området mellom veggelementet og bergveggen.
Kjell Inge Davik sier at det var en risiko for at det kunne rase, men faren ble ikke vurdert som så akutt at tunnelen måtte stenges umiddelbart.
Men i rapporten skrev geologene at stabiliteten kunne endres over kort tid, og selv med hyppige inspeksjoner ville det ikke være sikkert at man kunne registrere eventuelle bevegelser i bergmasser man ikke hadde tilgang til.
Vegvesenet bestemte seg for å intensivere kontrollene av tunnelene.
– Ettersikring så raskt mulig
Konklusjonen var at arbeidet med ettersikring av tunnelene burde startes opp så fort som mulig. Davik sier at finansiering måtte på plass og omkjøringsveier oppgraderes.
I mars 2014 startet et omfattende arbeid med å ruste opp Breviksbrua. Senere ble både Brevikstunnelen og Høgenheitunnelen utbedret. Fylkesvei 353 via Herre/Vold ble bedre tilrettelagt for større kjøretøy.
Omkjøringsveiene måtte tåle den trafikken som vanligvis ville gått på E18.
– Da vi fikk geologirapportene, følte vi at oppgraderingen av tunnelene måtte skje så raskt som mulig, men at vi hadde tid til å gjøre disse forberedelsene, sier Davik.
– Sikkerhetsfilosofien har endret seg
Det er selskapet Nye Veier som skal rehabilitere både Bamble- og Kjørholttunnelen. Selskapet bygger også en parallell tunnel til den nye E18-traseen.
Utbyggingssjef i Nye Veier, Ruth G. Haug, har drevet med tunnelbygging i flere tiår. Hun sier dagens tunneler skal opptil 100 års levetid.
– 100 år for bergkonstruksjonen, 50 år for vann- og frostsikringen. Da må man bygge solid.
Hun mener sikringsmetodene er de samme, men at man sikrer mer nå enn før. Det skyldes blant annet at det er mer trafikk i dag, og det er mer omfattende å stenge tunneler for å gjøre sikringsarbeid etter at tunnelene er bygd.
Planen er at Kjørholt- og Bambletunnelene skal åpnes høsten 2018.