Hopp til innhold

Betydelige ressurser settes inn

Store mengder oljevernutstyr fra hele landet blir nå fraktet til Langesund. Etter hvert som det ankommer, blir det tatt i bruk umiddelbart.

Oljevernutstyr
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Det opplyser fungerende leder av IUA (Interkommunalt utvalg akutt forurensning) Telemark, Thomas Granfeldt.


Utstyret, som blant annet er lenser, ustyr for oppsamling og sanering skal brukes i den store landbaserte aksjonen som nå foregår langs kysten utenfor Langesund.

Oljevernutstyr i Langesund
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Fjorder er stengt

Granfelt forteller at flere fjorder i området nå er stengt. Ingen kommer innenfor og det er heller ingen som kommer ut av fjordene.

Politiet hjelper til med å åpne oljelensene slik at båtene kan komme frem

Politiet hjelper til med å åpne oljelensene slik at båtene kan komme frem.

Foto: Anne Lognvik / NRK

- Vi stenger for at de sårbare områdene som ikke alt er sterkt forurenset skal få olje inn, mens der hvor det allerede er kommet inn olje, stenger vi for at den kan holde seg i ro slik at den kan samles, sier Granfeldt.

- Parallelt med at lenser legges ut, blir olje samlet opp. I neste omgang begynner saneringen med spesialutstyr langs land. Dette er et møysommelig arbeid hvor hver eneste stein og svaberg må skrubbes, forklarer Granfeldt.

Båtbensinforhandler Åge Olsen, Kjønnøya

Båtbensinforhandler Åge Olsen, Kjønnøya, har solgt bensin til bare to båter i dag, mot 100 en vanlig sommerdag.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Frivillige melder seg

Mange frivillige melder seg til tjeneste. På kommunenes nettsider, (bl.a. Porsgrunn, Bamble og Kragerø) blir det lagt ut informasjon om hvordan folk skal henvende seg.

- Vi setter HMS (Helse-Miljø-Sikkerhet) i første rekke. Det betyr at vi må lage arbeidskontrakter med de som melder seg og sørge for at de blant annet følger de sikkerhetsbestemmelser som gjelder ved slikt arbeid, sier Granfeldt.

Nødlossing i gang

Nødlossingen av olje fra havaristen Full City kom i gang søndag ettermiddag, opplyser Kystverket. Det er fortsatt ikke klart hvor mye olje det er igjen om bord.

Lossingen blir utført av spesialmannskaper fra det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage. I første omgang er det snakk om å flytte bunkersolje fra sprukne tanker til tette tanker, slik at det ikke lekker mer olje ut på havet.

Den videre håndteringen av fartøyet, som ligger fast på et skjær med en liten slagside, er avhengig av en nærmere beregning av hvordan stabiliteten blir ved ytterligere forflytting av olje

(NRK/NTB)