NRK Meny
Normal

Åttedoblet elbilsalg i Telemark

Til tross for at salget av nye elbiler er åttedoblet i år, ligger Telemark nesten i bunn på landsbasis.

El-bil

Rundt 400 elbiler ruller på veiene i Telemark.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

Rimeligere forsikringer og avgifter – og ikke minst gratis kjøring i bomringer – gjør at stadig flere telemarkinger også velger elektrisk bil.

Lydløs bil

NRK er med på en kjøretur med elbil. Bilen starter helt stille og rolig. Det er bare noen varsellyder på utsiden dersom bilen settes i revers.

Jostein Myhra

Jostein Myhra i Auto XL i Skien.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK
El-bil

Mens det på denne tida i fjor bare var solgt 19 elbiler i Telemark, er det hittil i år solgt nærmere 180 nye elbiler.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

– Det er for at fotgjengerne skal høre at vi kommer, sier Jostein Myhra.

– Det er litt uvant at bilen er så stillegående. Det er en annen tilværelse en drivstoffmotorens dur, sier han.

Lave kostnader

Vi kjører en av de meste populære elbilene på markedet. Myhra er markedsansvarlig for Nissan i Auto XL i Skien, og han merker godt at også telemarkingene nå har fått øynene opp for elektriske biler.

– Vi har vel i overkant av 30 leverte biler, og så har vi noen bestillinger inne. Vi har også en del som avventer dette med bommer, og slikt, som det har vært snakk om i Grenland, sier Myhra.

– De som kjøper bilen sier at de vil utnytte de mulighetene som ligger i det å ha en elbil. Det er gratis bompassering og lave avgifter, samt at drivstoffkostnadene og servicekostnadene er lave.

Barnefamilier og pendlere

Mens det på denne tida i fjor bare var solgt 19 elbiler i Telemark, er det hittil i år solgt nærmere 180 nye elbiler. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
I alt ruller nå nærmere 34.000 ladbare biler rundtom på veiene i Norge – 400 av dem i Telemark.

– Alle aldersgrupper og alle typer mennesker kjøper slike biler, men det er vel en hovedvekt på småbarnsfamilier og pendlere. De kjører en del mil hver dag, og sparer på bompasseringer og drivstoff, sier Myhra.

De fleste velger elbilen som nr. to-bilen – fordi den ennå har begrensa rekkevidde.

– Det står at vi skal kunne kjøre 20 mil med denne, men det er noen faktorer som gjør at vi kanskje ikke kommer fullt så langt. Reell rekkevidde er mellom 12 og 15 mil. Avhengig av temperatur, landskapet vi kjører i og hastighet, sier Myhra.