Hopp til innhold

Vil gi dieselbilister bot

Kjører du dieselbil på kalde dager med sterk forurensning i Oslo til vinteren kan det koste deg dyrt.

Rushtrafikk i Oslo

Et forbud mot dieseldrevne privatbiler skal gjelde på nærmere angitte deler av det kommunale veinettet og er avhengig av at Statens Vegvesen innfører tilsvarende forbud på riksveiene.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

Bystyret i Oslo åpnet onsdag for at kommunen kan forby kjøring med dieselbil på de mest forurensningsutsatte dagene i året. Og forbudet kan tre i kraft allerede til vinteren hvis samferdselsbyråden får det som han vil.

– Jeg forventer at folk flest følger loven, men trafikketaten har anledning til å gi bøter hvis forbudet ikke overholdes, sier Ola Elvestuen, byråd for samferdsel og miljø i Oslo.

Ola Elvestuen

Elvestuen sier at de må få på plass en enighet med Statens vegvesen før ordningen kan iverksettes.

Foto: Ned Alley / NTB scanpix

Han legger til at det er viktig at forbudet også må gjelde på de statlige veiene, og håper å få med seg Statens vegvesen på laget i kampen mot luftforurensningen i Oslo.

Kommer du til å la bilen stå for å begrense luftforurensningen vinterstid? Diskuter nederst i artikkelen.

Ser frem til samarbeid

Statens vegvesen ser fram til et konstruktivt samarbeid og samspill om bystyrets vedtak.

– Vi er glade for at Oslo kommune tar problemene med luftforurensning på alvor og at de nå har skaffet seg virkemidler til å kunne iverksette tiltak, sier avdelingsdirektør Ing-Christine Ericson i Statens vegvesen.

Hun tror imidlertid det vil ta en stund før et eventuelt forbud er på plass.

– Det skal godt gjøres å få til dette allerede i vinter.

Regjeringen har tidligere oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler fordi man trodde de var mindre forurensende enn bensinbiler. Avgiftene på dieselbiler ble satt ned, og så opp, og mange har klaget over stor grad av uforutsigbarhet.

– Symbolpolitikk

– Nå har Oslo hatt nærmere tre år på seg til å finne ut hvordan de skal løse problematikken på kalde vinterdager. Da er det skuffende at dette er alt de kommer med. Det trengs langt kraftigere lut enn å drive med symbolpolitikk, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Artikkelen fortsetter under bildet

Inger Elisabeth Sagedal

Inger Elisabeth Sagedal i NAF mener begrensninger i personbiltrafikken gir marginal effekt påluftforurensningen.

Foto: NAF

Hun mener begrensninger i personbiltrafikken gir marginal effekt påluftforurensningen.

– Vil Oslo-politikerne få ned forurensingen må de tenke mer langsiktig enn forbudslinjen. Folk må ha en gulrot før man kan innføre pisken.

Kollektivtilbudet må bygges ut med langt større kapasitet slik at det blir et reelt alternativ for mange, understreker Sagedal.

Gjennomføringsforbud for lastebil

Byrådet i Oslo anbefaler også forbud mot gjennomkjøring for tungtransport for å komme den mest akutte luftforurensningen vinterstid til livs. Et forslag som møter motstand blant lastebileiere.

 Robert Aksnes, Norges Lastebileier-Forbund

Robert Aksnes, juridisk direktør i Lastebileierforbundet, synes vedtaket virker lite gjennomtenkt.

Foto: Norges Lastebileier-Forbund

– Vi er overrasket over vedtaket, og mener dette er lite gjennomtenkt. Dette vil sette en stopper for varestrømmen og hindre vareflyten gjennom Oslo, sier Robert Aksnes, juridisk direktør i Norges Lastebileier-forbund.

Han mener det ikke finnes hensiktsmessig omkjøringsveier.

– Veiene er ikke dimensjonert for tungtransport. Vi er ikke imot miljøtiltak, men dette er ikke veien å gå. Vi kan ikke ha en situasjon der vi er nødt til å inngå leveringsavtaler med værforbehold i Oslo. Derfor må det utredes mulige alternativer.

Elvestuen og byrådet kan velge å gå inn for et forbud som kun gjelder dieseldrevne personbiler, men mener det er lite effektivt.

– Rundt 36 prosent av utslippene av CO2 skyldes tungtransport, mens for personbiler som går på diesel er tallet 24, sier Elvestuen til NRK.

Halvparten imot

Rundt halvparten av Oslos befolkning var imot regjeringens avgiftslette på biler med dieselmotorer da det ble innført fra årsskiftet 2006/2007. Ifølge en meningsmåling Norsk Respons utførte for Aftenposten, svarte 48 prosent at de var imot regjeringens avgiftskutt og mente dette ville føre til mer luftforurensning i Oslo.

Eksperter advarte mot avgiftsendringens konsekvens for luftkvaliteten, og forklarte dette med at dieselmotorer slipper ut langt mindre CO2 enn bensinmotorer, men skaper langt mer nitrogendioksid og svevestøv.

Peter N. Myhre som var Oslos samferdselsbyråd da regjeringen innførte avgiftslette mente regjeringen ofret Oslo-luften for å nå internasjonale mål om lavere utslipp av drivhusgassen CO2.

Regjeringen har i ettertid medgitt at den manglet nødvendig kunnskap for å ta den rette beslutningen.