– Det man gjør her er å ramme tusenvis av uskyldige folk som har blitt oppfordret gjennom regjeringens avgiftspolitikk til å kjøpe dieselbil. Hadde man for eksempel latt folk få kjøpe nye biler, så hadde man ikke hatt luftforurensingsproblemet i Oslo, sier Kallmyr til NRK, etter at han fra talerstolen uttalte at det fristet å bryte forbudet i protest.
Avhengig av staten
Det var i bystyremøtet i Oslo kommune onsdag at det ble vedtatt at dieselbiler ikke vil være tillatt i byen dager hvor luftforurensingen er som verst.
- Les mer:
Vedtaket ble vedtatt mot Kallmyr og Frps stemmer. Det er likevel ikke helt uproblematisk å gjennomføre vedtaket.
– Vi tar sikte på å innføre dette til vinteren, men vi må ha en enighet med Statens vegvesen, sier Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen fra Venstre til NRK.
Et forbud mot dieselbiler på kommunale veier vil ikke fungere om ikke staten gjør det samme på riksvegene. Også et forbud mot tungtransport gjennom Oslo på de mest forurensede dagene krever et samarbeid med Statens vegvesen.
Ville forby alenekjøring
Vedtaket har gitt kommunen en hjemmel til å på kort varsel stenge av deler av veinettet for dieseldreven transport. En av utfordringene blir å få ut informasjon til byens trafikanter.
– Vi er avhengig av å ha god informasjon til byens befolkning dersom det kommer til at vi må innføre forbudet, sier Elvestuen.
- Les også:
Bystyrets venstreside ville gå enda lenger i regulering av trafikken på problemdagene. De ville utrede en mulighet for å forby å kjøre alene i bil på akuttdagene.
– Vi mener det ikke er særskilt utredet og ønsket å få mer informasjon om tiltaket, sier Arbeiderpartiets Abdullah Alsabeehg, som måtte konstatere at forslaget ble nedstemt.