Hopp til innhold

Uakseptabel fisk selges i butikkene

Nesten halvparten av fisken i Oslos fiskedisker har for dårlig kvalitet. Det viser en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet.

Video Fisken i butikken er for dårlig

Regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet er skuffet.

– Forbrukerrådet har jo hatt slike jevnlige undersøkelser flere ganger og vi håpet at butikkene ville skjerpe seg. Derfor er det ekstra nedslående for oss at vi fremdeles ikke får fersk fisk av den kvaliteten vi mener alle forbrukere fortjener.

Dårlige resultater

I Oslo og Akershus ble det til sammen tatt 91 prøver fra 23 butikker. I alle butikkene ble det kjøpt steinbit, laks, ørret, torsk og sei. Laboratorier har målt innholdet av forråtnelsesbakterier og utfra det ble fisken klassifisert som god, tvilsom eller uakseptabel.

42 prøver var gode og 38 var tvilsomme – mens ti av prøvene havnet i kategorien uakseptabel.

– Da betyr det at innholdet av forråtnelsesbakterier er på et helt uakseptabelt nivå som i verste fall kan føre til at vi blir syke, sier Skofteland.

– Lite kunnskap bak disken

Meny Ringnes Park i Oslo er den eneste butikken i undersøkelsen som får "god" på alle prøvene som er tatt, og fiskeansvarlig Elin Zackrisson er overrasket over at de andre forretningene har fått så dårlige resultater.

– Jeg synes ikke det er bra, og det er et ganske sterkt tegn på at folk bak disken ikke har kunnskap og ikke gjør jobben sin, sier hun.

Forbrukerrådet mener at vi som kunder må bli mye flinkere til å spørre i fiskedisken. Vi skal kunne få svar på når fisken er fanget og hvordan den er oppbevart.

Men ikke alle er så veldig gode til å spørre, forteller Zackrisson på Meny.

– Det er nok ikke alle som spør, mange tar det som det kommer. Likevel er det flere og flere som spør etter at vi begynte med fiskedatologg. De som vet om det har begynt å spørre mye mer, sier hun.