Hopp til innhold

Varsler gigantisk togsatsing ved regjeringsskifte

Flere partier tar nå til orde for å bygge nye dobbeltspor til flere byer enn Lillehammer, Halden og Skien.

Borghild Tenden (V)

– Venstre vil ha både Ringeriksbanen og Kongsvingerbanen med i høyhastighetssatsingen på Østlandet, sier stortingsrepresentant Borghild Tenden.

Foto: Flytoget/ Scanpix: Bjørn Sigurdsøn

Intercity-triangelet kan bli et Intercity-pentagon med fem armer ut fra Oslo i stedet for tre. Flere partier tar nå til orde for å utvide Intercity-triangelet på Østlandet til flere strekninger enn Oslo - Lillehammer, Oslo - Halden og Oslo - Skien.

– Venstre vil ha både Ringeriksbanen og Kongsvingerbanen med i høyhastighetssatsingen på Østlandet, sier stortingsrepresentant Borghild Tenden.

Vil gape over mer

– Befolkningen i hovedstadsområdet vil øke kraftig i årene som kommer. Da må vi være offensive på bygging av skinnegående trafikk, sier Tenden til NRK.

Folk kan heller dagpendle til Oslo

Borghild Tenden (V)

Venstres landsmøtet denne helga vedtar etter alt å dømme å innlemme Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss og strekningen Oslo - Kongsvinger i Intercity-systemet.

Til nå er det Oslo - Lillehammer, Oslo - Halden og Oslo - Skien som er definert som Intercity-strekninger. De kan bygges ut til å tåle en fart på 250 km/t på 10 år forutsatt at politikerne legger 130 milliarder kroner på bordet, ifølge Jernbaneverket.

Borghild Tenden vil gape over enda mer.

– Det er et stort potensial i forhold til bosetting, så kan folk heller dagpendle til Oslo.

Hvor forpliktende er et Intercity-vedtak fra Venstres landsmøte ved et eventuelt borgerlig regjeringssamarbeid neste år?

– Det er forpliktende, og vi har støtte fra blant annet Høyre og Kristelig folkeparti.

Vil satse på Ringeriksbanen

Viljen til å satse også utover Intercity-triangelet bekreftes både av Høyres samferdselspolitiske talsmann Øyvind Halleraker og leder for transportkomitéen, KrF-leder Knut Arild Hareide.

Begge trekker særlig fram Ringeriksbanen som vil forkorte reisetiden mellom Oslo og Hønefoss med nesten en time.

Artikkelen fortsetter under bildet

Knut Arild Hareide

KrF-leder Knut Arild Hareide trekker særlig fram Ringeriksbanen som et satsingsområde.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Den ble faktisk vedtatt av Stortinget for 20 år siden i en legendarisk hestehandel. SV stemte for Lærdalstunnelen på E16 mot at Arbeiderpartiet støttet togtunnel. Veitunnelen på Vestlandet er ferdig forlengst, togtunnelen under Bærumsmarka og Krogskogen kokte bort i kålen.

– Nå må Ringeriksbanen fram i lyset igjen, sier Hareide.

Han legger til at KrF bevisst aldri har snakket om et Intercity-triangel, men Intercity-strekninger.

– Det er fordi det er flere strekninger som er akutuelle. Ringeriksbanen kan gi et løft for hele Hønefossregionen, og i tillegg bety mye for Bergensbanen.

Nødvendig satsing

Men har Norge råd til en så stor Intercity-satsing som også vil presse fram en ny Oslo-tunnel?

– Det er helt nødvendi med store satsinger på jernbane i Norge, og vi må satse mer enn det vi har gjort til nå, sier KrF-leder Knut Arild Hareide.

– I våre alternative statsbudsjetter har vi brukt en milliard mer enn regjeringen på samferdsel, primært på jernbane. Vi er også villig til å bruke mer, avslutter Tenden.