Intercity-triangelet kan bli et Intercity-pentagon med fem armer ut fra Oslo i stedet for tre. Flere partier tar nå til orde for å utvide Intercity-triangelet på Østlandet til flere strekninger enn Oslo - Lillehammer, Oslo - Halden og Oslo - Skien.
– Venstre vil ha både Ringeriksbanen og Kongsvingerbanen med i høyhastighetssatsingen på Østlandet, sier stortingsrepresentant Borghild Tenden.
Vil gape over mer
– Befolkningen i hovedstadsområdet vil øke kraftig i årene som kommer. Da må vi være offensive på bygging av skinnegående trafikk, sier Tenden til NRK.
Venstres landsmøtet denne helga vedtar etter alt å dømme å innlemme Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss og strekningen Oslo - Kongsvinger i Intercity-systemet.
- Les også:
- Les også:
Til nå er det Oslo - Lillehammer, Oslo - Halden og Oslo - Skien som er definert som Intercity-strekninger. De kan bygges ut til å tåle en fart på 250 km/t på 10 år forutsatt at politikerne legger 130 milliarder kroner på bordet, ifølge Jernbaneverket.
Borghild Tenden vil gape over enda mer.
– Det er et stort potensial i forhold til bosetting, så kan folk heller dagpendle til Oslo.
Hvor forpliktende er et Intercity-vedtak fra Venstres landsmøte ved et eventuelt borgerlig regjeringssamarbeid neste år?
– Det er forpliktende, og vi har støtte fra blant annet Høyre og Kristelig folkeparti.
Vil satse på Ringeriksbanen
Viljen til å satse også utover Intercity-triangelet bekreftes både av Høyres samferdselspolitiske talsmann Øyvind Halleraker og leder for transportkomitéen, KrF-leder Knut Arild Hareide.
Begge trekker særlig fram Ringeriksbanen som vil forkorte reisetiden mellom Oslo og Hønefoss med nesten en time.
Artikkelen fortsetter under bildet
KrF-leder Knut Arild Hareide trekker særlig fram Ringeriksbanen som et satsingsområde.
Foto: Aas, Erlend / SCANPIXDen ble faktisk vedtatt av Stortinget for 20 år siden i en legendarisk hestehandel. SV stemte for Lærdalstunnelen på E16 mot at Arbeiderpartiet støttet togtunnel. Veitunnelen på Vestlandet er ferdig forlengst, togtunnelen under Bærumsmarka og Krogskogen kokte bort i kålen.
– Nå må Ringeriksbanen fram i lyset igjen, sier Hareide.
Han legger til at KrF bevisst aldri har snakket om et Intercity-triangel, men Intercity-strekninger.
– Det er fordi det er flere strekninger som er akutuelle. Ringeriksbanen kan gi et løft for hele Hønefossregionen, og i tillegg bety mye for Bergensbanen.
Nødvendig satsing
Men har Norge råd til en så stor Intercity-satsing som også vil presse fram en ny Oslo-tunnel?
– Det er helt nødvendi med store satsinger på jernbane i Norge, og vi må satse mer enn det vi har gjort til nå, sier KrF-leder Knut Arild Hareide.
- Les også: Kleppa vil utrede ny Oslo-tunnel
- Les også: Ny Oslotunnel kan ta 40 år
– I våre alternative statsbudsjetter har vi brukt en milliard mer enn regjeringen på samferdsel, primært på jernbane. Vi er også villig til å bruke mer, avslutter Tenden.