Hopp til innhold

Garantien som kan koste 127 milliarder

Jernbanedirektøren trenger 127 milliarder kroner, 13 år og en sluttdato for når Intercity-triangelet skal stå ferdig. Nå kommer garantien fra samferdselsministeren.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa var tirsdag på befaring på Oslos S for å se på det omfattende arbeidet med fornyelsen av skinnegang og konttaktsledningsanlegg i sommer.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Elisabeth Enger

Jernbanedirektør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Spør samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), eller Sosialistisk Venstreparti, Høyre eller Venstre, eller nesten hvem som helst av partiene på Stortinget og svaret er mer eller mindre det samme:

Intercity-triangelet som skal sikre raske og effektive tog mellom Lillehammer, Halden, Fredrikstad, Skien og Oslo, er en av de viktigste jernbaneutbyggingene Norge står overfor.

Likevel mangler alt det jernbanedirektør Elisabeth Enger i Jernbaneverket trenger for å gjennomføre prosjektet; penger, utbyggingstid og en sluttdato.

Kleppa: – Jeg garanterer

Magnhild Meltveit Kleppa, samferdselsminister

Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), samferdselsminister

Foto: Odd Iversen / NRK

– Det går an å gjennomføre på 10 år, men vi kan strekke det til 13. Det vil koste 127 milliarder kroner og vi må få en sluttdato så vi har en tidshorisont å forholde oss til, sier Enger.

Hun har akkurat overrakt en oversikt over hva Jernbaneverket kan få til med dagens budsjettnivå, en økning på 20 prosent og en økning på 45 prosent til samferdselsminister Kleppa.

Det var bestillingen fra departementet.

Men ikke engang en økning på 45 prosent i forhold til dagens nivå er nok til å gjennomføre Intercity-utbyggingen. Da trengs, ifølge Jernbaneverket, en økning på 136 prosent i forhold til dagens nivå.

Det, kombinert med at jernbanen er avhengig av bevilgninger over statsbudsjettet fra år til år, gir lite forutsigbarhet når man skal planlegge og gjennomføre et så stort og langvarig prosjekt.

– Vi må diskutere alternative finansierings- og prosjektformer enn dagens, sier Enger.

Nå kommer Kleppa med en garanti på i hvert fall ett av punktene til Enger.

– De skal få en dato for når triangelet skal stå ferdig. Den datoen får de sommeren 2013, det garanterer jeg, sier Kleppa til NRK.

Kan tvinge frem Langeland-fond

Hallgeir Langeland

Hallgeir Langeland (SV)

Foto: NRK

Hun kan imidlertid ikke si noe om hvordan regjeringen vil prioritere prosjektet i den kommende nasjonale transportplanen som legges frem i 2013..

– Enger sier de kan bygge ut triangelet på 13 år. Det synes jeg høres oppløftende ut. Prosjektet er avgjørende for å spre veksten vi venter på Østlandet de nærmeste årene. Samtidig må Intercity-triangelet konkurrere med andre samferdselsprosjekter i årene som kommer, sier Kleppa.

Hun vil heller ikke si noe om finansieringen eller om regjeringen kommer til å gå inn for et statlig fond for finansiering av utbygging av jernbane slik Hallgeir Langeland (SV) har foreslått.

Pengene skal fondet, etter Langelands mening, få fra drivstoffavgift, bompenger og statlige overføringer.

– Langeland reiser en viktig debatt, og jeg har bestilt to utredninger som skal vurdere ulike måter å finansiere jernbaneutbyggingen på. Det viktige er at vi sørger for mer forutsigbarhet, sier Kleppa.

Venstre har allerede foreslått for Stortinget at man skal åpne for å finansiere jernbaneutbygging ved å utstede statsobligasjoner private selskaper kan investere i.

– Mangler bare politisk vilje

Ingjerd Schou

Ingjerd Schou (H)

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Ifølge Ingjerd Schou fra Høyre står utbyggingen av Intercity-triangelet ikke på pengene.

– Denne utbyggingen er jo første prioritet og det står ikke på Jernbaneverket. Vi trenger en ny finansierings- og planleggingsmodell, men jeg er redd for at det kunstverket Enger og de andre lederne i transportetatene har levert til Kleppa i dag kommer til å ende i et makkverk når det skal behandles av regjeringen, sier Schou.

Hun er klar på hvor det skorter når det er snakk om utbygging av Intercity-triangelet.

– Det mangler kun politisk vilje. Legges politiske kjepphester om finansiering og planlegging bort, er dette fullt mulig å gjennomføre. Dette gjelder folk der ute, og for folk der ute er reisetid mye verdt, sier Schou.

AKTUELT NÅ