Utredningen ble presentert i dag, og prioritere ned alle lyntogalternativer gjennom Østfold.
– Jeg er ikke skuffet. Vi fra Østfold fylkeskommune og Østfoldsamfunnet har pekt på at det er intercitytriangelet som bør bygges ut først. Det bør også bygges ut for så høye hastigheter som mulig. Vi ser at det er det alternativet som ligger nærmest til anbefaling for høyhastighetsutredningen, sier Haabeth til NRK.no.
LES OGSÅ:
Samfunnsøkonomien er negativ
– Vi vet det er uaktuelt for svenskene å bygge nye høyhastighetsbaner i vårt område – altså mellom Oslo–Stokholm og Oslo–Göteborg. Vi har pekt på at det på strekningen mellom Göteborg og Oslo burde vært en vurdert helt ned til København. Men det ligger ikke i mandatet til utredningen, sier Haabeth.
Utredningen som ble presentert i dag viser at selv om samfunnsøkonomien er negativ for alle strekninger, er det likevel fullt mulig å bygge høyhastighetsjernbane i Norge.
Bedriftsøkonomien–hvis man holder investeringene utenfor–er imidlertid positiv for alle strekninger utenom Bergen-Haugesund-Stavanger.
- LES: Hele rapporten
Gir ikke svar på om det bør bygges
Hvor mye utbyggingen vil koste, kommer av på hvor mange og hvor lange tunneler som trengs på strekningen. Men for alle strekninger er kostnadene store.
Ingen strekning peker seg ut som entydig best på alle områder som er vurdert.
Hvis man skal velge den strekningen der etterspørselen er størst, blir det Oslo-Kristiansand-Stavanger, ifølge rapporten fra Høyhastighetsutredningen, som ble lagt fram onsdag.
Utredningens prosjektleder, Tom Stillesby, gir ikke noe klart svar på om det bør bygges bane for høyhastighetstog i Norge, utover å slå fast at det er mulig.