Stadig flere strømleverandører, deriblant Hafslund, prøver å overbevise folk om å tegne avtaler de ikke har behov for ved å fortelle at det er penger å spare på produktet.
– De har ansvar for å lære opp telefonselgerne sine sånn at de ikke villeder kunden. Det er et krav, sier Thomas Bartholdsen fra Forbrukerrådet.
- Les:
– Tullegaranti
Bartholdsen er en av mange som har blitt oppringt av Hafslunds telefonselgere flere ganger og blitt tilbudt å tegne en avtale med maksprisgaranti. En tullegaranti, mener Bartholdsen.
– Hvis jeg hadde byttet til det produktet, hadde jeg tapt penger sammenlignet med avtalen jeg hadde fra før.
– Hvordan ville du ha tapt penger?
– Jeg måtte ha betalt noe ekstra hver måned som garanti mot at strømprisen skulle nå høyder som egentlig ingen trodde på.
Etterspør forutsigbarhet
Strømprisene er for øyeblikket lave på grunn av mildvær og mye regn. De fleste ekspertene mener prisnivået vil holde seg vinteren igjennom.
- Les:
- Les:
Likevel anbefaler Hafslunds telefonselgere mange av sine kunder å tegne strømavtaler med maksprisgaranti. Markedssjef i Hafslund strøm Jostein Lindbo mener forutsigbarhet er grunnen til tilbudene.
– Mange av kundene våre etterspør en forutsigbarhet i forhold til strømutgiftene sine. Med maksprisgaranti får de nettopp denne forutsigbarheten. De betaler lave strømpriser når strømprisen er lav, og så har de en ekstra sikkerhet på toppen mot høye strømpriser.
– Hva mener du med forutsigbarhet?
– Da har man en sikkerhet om at man ikke betaler de høyeste strømprisene, sier Lindbo.
Betaler en halv milliard kroner mer enn nødvendig
Strømselskapene tjener store summer når kundene melder seg bort fra de beste avtalene.
Undersøkelser som Norges vassdrags- og energidirektorat har publisert viser ifølge Forbrukerrådet at strømkundene i Norge betaler over en halv milliard kroner mer på regninger enn de ville gjort hvis de hadde tegnet de gunstigste avtalene.
– Dessverre er det sånn at store deler av kraftbransjen, som er veldig aktiv i markedet, har utviklet strategier for å villede kundene sine til avtaler som gjør at selskapet tjener og kundene går glipp av de beste avtalene, sier Thomas Bartholdsen.