– Det er ikke spesielt oppløftende, sier Thor Haraldsen, som er leder for Raumerrittet.
Terrengsykkelrittet arrangeres for 13. gang. På det meste har nesten 4000 deltakere syklet en av distansene i Romeriksåsen. Men for fire år siden startet nedturen og i fjor meldte bare 1300 seg på.
– Vi fikk et par år med skikkelig drittvær og mange fikk nok en dårlig opplevelse. I tillegg var løypa kanskje i overkant tøft, før vi snudde den.
Må ha dobbelt så mange
Drøye to uker ført start er bare 800 deltakere påmeldt. For å gå i null, regner arrangøren med at de må ha dobbelt så mange deltakere.
– Hvis vi ikke får flere deltakere enn i fjor, må vi gjøre noe. Vi kan kanskje flytte start og mål vekk fra Hellerudsletta, som er dyr å leie. Men hvis ikke markedet vil ha rittet, kan vi ikke komme løpende etter folk heller, sier Haraldsen.
– Så å legge helt ned, er et reelt alternativ?
– Ja, det er det.
Ifølge Haraldsen koster det å arrangere et ritt som er åtte mil langt og som ligger i svært kupert terreng.
– Vi bruker 100 000 kroner bare på Røde Kors. Vi kan jo heller ikke begynne å spare på antall ambulanser langs løypa.
For mange ritt
Også Vestmarksrittet som arrangeres i Asker i juni, merker en nedgang fra i fjor.
– Vi ser at det er trangere om plassen på rittkalenderen nå enn tidligere, Det betyr at noen ritt får færre deltakere. Vi avlyser uansett ikke årets ritt på grunn av lavt deltakerantall, men bruker det heller som et grunnlag for beslutningen om neste års ritt, skriver Tor Ove Gabrielsen, i Asker Cyklelklubb i en e-post.
– Jeg svarer klart ja på spørsmålet om det er for mange ritt, sier Haraldsen fra Raumerritet.
De aller største rittene som Birken og Grenserittet er fortsatt veldig populære. Men også der gikk det tregere enn tidligere å selge ut plassene. Grenserittet har fortsatt plasser igjen, selv om salget startet for flere måneder siden.
Flere løper
Ting kan tyde på at mange har byttet ut sykkelen med joggeskoene. Holmenkollstafetten, Sentrumsløpet og Oslo Maraton har de siste årene opplevd en stor tilstrømming av deltakere og satt flere deltakerrekorder.
–Det er mye billigere og mindre farlig enn sykkelrittene. Løping har nok helt sikkert stjålet enn del deltakere. Folk syns kanskje det blir for farlig og dyrt med sykkel, sier Haraldsen.
Dette er også redaktør i magasinet Fri Flyt og Terrengsykkel inne på.
– I tillegg til at flere løper, har også mange begynt å interessere seg for landeveissykkel. Men vi merker fortsatt stort engasjement rundt terrengsykling, så det handler nok også om at de mange rittene utkonkurrerer hverandre, sier Erlend Sande i Fri Flyt.
Lederen i Raummerittet håper på et lite rush de siste dagene.
– Vi hadde en gjennomkjøring av løypa 18. mai og den ble veldig godt tatt imot av dem som var med. Løypa er veldig tørr og fin nå, så vi får håpe at de sprer det til venner og bekjente.