Kallmyr hevder at kollektivtrafikken i hovedstaden taper 8,5 millioner kroner på statsbudsjettet, fordi regjeringen ikke vil innføre samme kompensasjonsordning på biodieselavgift som på vanlig dieselavgift til busser.
– Dette er helt ulogisk. Fyller vi vanlig diesel på bussen får vi kompensert avgiften, fyller vi biodiesel får vi ikke kompensasjon, sier Kallmyr.
Vil gå tilbake til diesel
Ruter skal etter planen ha 230 busser som går helt eller delvis på biodiesel, men vurderer å gå tilbake til vanlig diesel på grunn av regjeringens omstridte avgift.
Kallmyr sier avgiften på biodiesel koster 8,5 millioner kroner.
– Det er penger vi kunne brukt på andre tiltak, som for eksempel flere bussavganger.
►Sjekk hele Akershus-budsjettet
Feiler
Kallmyr mener regjeringen feiler når de forsøker å fremstille ingen økning i biodieselavgift som en viktig miljøsak.
– Det skulle bare mangle at regjeringen ikke la på en CO2 avgift på et produkt som er CO2 nøytralt.
– Det må vel bety at regjeringen ønsker at vi skal fylle med vanlig diesel?
Kutter i Oslo
Regjeringen lover 100 millioner kroner i belønning til byer som satser på kollektivtrafikk, men Kallmyr påpeker at i Oslo har regjeringen kuttet belønningsordningen fra 80 millioner i fjor til bare 20 millioner i år.
Det på tross av at Oslo kan vise til de beste resultatene når det kommer til økning i kollektivreisende og nedgang i biltrafikken.
– Regjeringen vil ikke prioritere kollektivtrafikken i Oslo. De kuttet 60 millioner kroner i år, og jeg mener Oslo fortjener hele den ekstra potten på 100 millioner kroner. Det er tross alt her halvparten av alle kollektivreisende i Norge befinner seg, sier Kallymr.
Les
fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på .