Hopp til innhold

Nå starter arbeidet på Follobanen – slik påvirker det deg

Halve Blixtunnelen stenges til desember. Det får konsekvenser for de reisende.

Blixtunellen på Follobanen

Det har vært en rekke problemer med Follobanen siden strekningen åpnet i 2022. Nå skal Bane Nor få orden på strekningen.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Mandag 15. april starter Bane Nor arbeidet inne i Blixtunnelen på Follobanen.

Strømlinene i taket må byttes i begge tunnelløpene. Dermed holdes kun én tunnel åpen mens arbeidet pågår.

– Det er et arbeid som vil pågå helt frem til desember, og det vil få konsekvenser for de reisende, sier pressevakt i Bane Nor, Mari Rjaanes.

Pendlere minst berørt

Reisende mot Oslo i rushtiden og tilbake mot Ski på ettermiddagen vil ikke merke noen forskjell i rutetilbudet, forklarer Rjaanes.

Men de som reiser motsatt vei kan risikere å få noe lenger reisetid.

– Vi prøver å skåne den største gruppen pendlere som reiser mellom Ski og Oslo. De vil kunne reise som vanlig, sier Rjaanes.

– Men vi anbefaler alle reisende å følge med på togselskapene sin reiseinformasjon.

Skal utvide sporene

Samtidig som arbeidet med strømlinene pågår, vil Bane Nor utvide jernbanesporene i Blixtunnelen.

Flere reisende har opplevd risting mens tog har passert tunnelen. Det kommer av at jernbanesporet er blitt smalere etter at det ble installert.

– Når vi har justert sporvidden og togselskapet får dreid hjulene har vi tro på at problemet vil være løst, sier prosjektdirektør i Bane Nor, Martin Rosenlund.

– Vi må bare beklage

Det har vært en rekke problemer med Follobanen siden strekningen åpnet i 2022.

Et av hovedproblemene har vært vannlekkasjer i Blixtunnelen. Flere steder drypper det alkalisk vann på jernbanesporet.

Det har ført til at strømmen har røket flere ganger.

Strømlinene i Blixtunnelen byttes nå ut med kobberliner som tåler alkalisk vann bedre, skriver Bane Nor på sine nettsider.

Målet er å bli ferdige med arbeidet i den første tunnelen til sommeren. Deretter starter arbeidet i det andre løpet.

Hvis arbeidet går etter planen, vil de nye strømlinene være på plass til desember 2024.

– Det er noe vi bare må beklage, men det er et helt nødvendig vedlikeholdsarbeid vi gjør nå, sier pressevakt Rjaanes.

Les også Follobanen stengt igjen: – 36 milliarder, og så virker den ikke? Det er godt gjort!

Øyvind Hjemdal venter på toget til Fredrikstad på Oslo S, etter at Blixtunnelen på Follobanen ble stengt nok en gang. Hjemdal er skallet og har på seg en hvit t-skjorte, og en sort ryggsekk. han smiler og ser i kameraet.