Mandag 15. april starter Bane Nor arbeidet inne i Blixtunnelen på Follobanen.
Strømlinene i taket må byttes i begge tunnelløpene. Dermed holdes kun én tunnel åpen mens arbeidet pågår.
– Det er et arbeid som vil pågå helt frem til desember, og det vil få konsekvenser for de reisende, sier pressevakt i Bane Nor, Mari Rjaanes.
Pendlere minst berørt
Reisende mot Oslo i rushtiden og tilbake mot Ski på ettermiddagen vil ikke merke noen forskjell i rutetilbudet, forklarer Rjaanes.
Men de som reiser motsatt vei kan risikere å få noe lenger reisetid.
– Vi prøver å skåne den største gruppen pendlere som reiser mellom Ski og Oslo. De vil kunne reise som vanlig, sier Rjaanes.
– Men vi anbefaler alle reisende å følge med på togselskapene sin reiseinformasjon.
Skal utvide sporene
Samtidig som arbeidet med strømlinene pågår, vil Bane Nor utvide jernbanesporene i Blixtunnelen.
Flere reisende har opplevd risting mens tog har passert tunnelen. Det kommer av at jernbanesporet er blitt smalere etter at det ble installert.
– Når vi har justert sporvidden og togselskapet får dreid hjulene har vi tro på at problemet vil være løst, sier prosjektdirektør i Bane Nor, Martin Rosenlund.
– Vi må bare beklage
Det har vært en rekke problemer med Follobanen siden strekningen åpnet i 2022.
Et av hovedproblemene har vært vannlekkasjer i Blixtunnelen. Flere steder drypper det alkalisk vann på jernbanesporet.
Det har ført til at strømmen har røket flere ganger.
Strømlinene i Blixtunnelen byttes nå ut med kobberliner som tåler alkalisk vann bedre, skriver Bane Nor på sine nettsider.
Målet er å bli ferdige med arbeidet i den første tunnelen til sommeren. Deretter starter arbeidet i det andre løpet.
Hvis arbeidet går etter planen, vil de nye strømlinene være på plass til desember 2024.
– Det er noe vi bare må beklage, men det er et helt nødvendig vedlikeholdsarbeid vi gjør nå, sier pressevakt Rjaanes.