Hopp til innhold

Krever færre drosjer i Oslo

Drosjeeiere har fått nok av det de mener er umenneskelige arbeidsvilkår. Nå krever de at 400 drosjeløyver må inndras.

Drosjer i regnvått Oslo sentrum

Drosjenæringen krever at 400 drosjeløyver reduseres i Oslo.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Drosjesjåførene har nå samlet 430 underskrifter for å redusere antall løyver i Oslo. De mener det rett og slett ikke er nok kunder til alle, slik situasjonen er i dag.

Arfan Ashgar

Kravet fra drosjenæringen skal behandles i bystyret til høsten.

Foto: Petter Sommer / NRK

– Det er alt for mange biler og veldig hard konkurranse. Bussene går 24 timer i døgnet og det er overfulle holdeplasser, sier Arfan Ashgar som er en av initiativtakerne av aksjonen.

Kravet om færre løyver skal behandles som et innbyggerinitiativ i bystyret til høsten.

Antall løyver har økt

I dag er det 1780 løyver i Oslo, noe som tilsvarer nesten fire løyver pr. 1000 innbyggere.

Etter at de borgelige partiene i Oslo åpnet taxinæringen for konkuranse i 1999 har antall drosjeløyver økt jevnt. Oslo kommune deler i år ut 50 nye løyver til NorgesTaxi.

Arfan Asghar sier han har gått ned 30 prosent i lønn til tross for stadig flere timer bak rattet.

– Jeg jobber 300 timer i måneden og tjener i gjennomsnitt 60 kr i timen, sier Asghar.

Det tilsvarer 75 arbeidstimer i uken. Nå håper han underskriftene skal få de borgelige politikerene til å innse at antallet løyver må ned.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Taxieiere og sjåfører krever at antallet drosjeløyver i Oslo reduseres. 24-timers bussruter og stadig flere drosjer i gatene har ført til overkapasitet og umenneskelige arbeidsvilkår, mener initiativtakerne.

NETT-TV: Taxisjåfører i Oslo mener for mange drosjeløyver fører til umenneskelige arbeidsvilkår.

Tror ingen vil bli arbeidsløse

Til tross for kravet om å ta vekk 400 løyver mener Asghar at ingen vil bli arbeisløse av den grunn. Han mener flere sjåfører kan kjøre samme taxi på skift., og på den måten vil man unngå at sjåfører vil stå uten jobb om de skulle få gjennomslag for kravet.

Vil ha enda flere løyver

– Det er ingen ting som tilsier at de får ønsket sitt oppfylt, sier Mazyar Keshvari (Frp), nestleder i miljø- og samferdselskomiteen. Det er han som nå vil få kravet til behandling.

Han mener Oslo behøver flere løyver og mener løsningen for taxinæringen er å redusere prisene på taxiturene.

– Det er feil medisin når vi ser på den enorme prisutviklingen og når vi ser på befolkningsveksten i landetes hovedstad.

– Hadde de redusert prisene sine noe, så hadde de tjent mindre per tur men også kjørt flere turer. Dermed kunne de økt inntjeningen sin, sier Keshvari.

Arfhan Ashga har jobbet som taxisjåfør i 13 år. Han avviser at reduserte priser vil løse situasjonen og sier det allerede har vært prøvd.

– Hvis vi går ned i pris klarer vi kun å tjene inn utgifter, men da får vi ikke lønn, sier Ashga.