Hopp til innhold

Dropper taxi - tar nattbuss

Oslofolket tar stadig mer nattbussen hjem fra byen. Samtidig har antallet drosjeturer gått ned med 33 prosent.

37-bussen Oslo, Nattbuss
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

– Ruter har fått et mye bedre tilbud, men samtidig har drosjeprisene økt med 65 prosent i den samme perioden. Det er enormt mye. Det gjør at folk bruker mindre drosje enn før, sier Sveinung Fjose fra konsulentfirmaet Menon.

Ville presse prisen ned

Drosjenæringen lar seg ikke styre av tilbud og etterspørsel som andre bransjer. Oslopolitikerne har forsøkt å presse prisene ned ved hjelp av økt konkurranse og flere drosjer i gatene.

Men i stedet har det motsatte skjedd. Ifølge konsulentfirmaet Menon økte drosjeprisene med to tredjedeler fra 2007 til 2011. Denne økningen er flere ganger så mye som prisstigningen ellers.

– Jeg tror vi må stikke fingeren i jorda og innse at den måten vi styrer dette på og den politikken som har blitt ført, har vært mislykket, sier Fjose.

Ti ganger så mange

Gro Tvedt Andersen

Kommunikasjonsrådgiver Gro Tvedt Andersen i Ruter.

Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.no

Den som står igjen som vinner, er kollektivselskapet Ruter. Mens antall drosjeturer har falt med en tredjedel, har bussen fått mer enn ti ganger så mange passasjerer siden prisen ble satt ned og tilbudet utvidet for to år siden.

– Før vi la om hadde vi rundt 100.000 brukere av nattilbudet, og nå har 1,3 millioner, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Tvedt Andersen.

Med lavere priser og bedre tilbud på natten stjeler altså Ruter drosjekunder. Konsulent Sveinung Fjoses råd til politikerne er klart: Flere store sentraler, ikke flere drosjer.

– Nå har du Oslo Taxi som er svært stor, også har du en skokk med små aktører. Da blir det ikke reel konkurranse. På bestillingsmarkedet er Oslo Taxi nærmest monopolist, så det er bare på spotmarkedet på holdeplassen det er konkurranse. Og på holdeplassen er det veldig vanskelig å velge den biligste drosjen, fordi du vet ikke hvilken som er billigst.