Hopp til innhold

Ingen nye støytiltak på Gardermoen

Det vil ikke bli noen kartlegging av om nye hus rundt Oslo Lufthavn trenger støyisolering, før flymønsteret endres til våren.

Gardermoen

Fra 7. april vil passasjerflyene følge nye traseer inn og ut av Oslo Lufthavn enn det som har vært regelen i drøyt 12 år. Dermed kan andre boliger enn de 250 som har fått støyisolering bli rammet av flybråket.

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Dette er stikk i strid med krav både fra nabokommunene og fylkesmannen.

Ullensaker-ordfører Harald Espelund mener det er opplagt at nye naboer får støyproblemer når flyplassen endrer rutinene.

Harald Espelund, ordfører i Ullensaker

Ordfører Harald Espelund mener det er opplagt at nye naboer får støyproblemer når flyplassen endrer rutinene.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– Til nå har flyene landet på den ene rullebanen og tatt av på den andre. Med det nye flymønsteret skal begge rullebaner brukes både til avganger og landinger. Da ser vi at det blir flystøy i områder som ikke skulle hatt dette. I disse områdene har ikke folk støyisolering i husene sine. Vi har sagt fra at det er behov for støyisolering før endringene skjer, sier Espelund.

Fra 7. april vil passasjerflyene følge nye traseer inn og ut av Oslo Lufthavn enn det som har vært regelen i drøyt 12 år. Dermed kan andre boliger enn de 250 som har fått støyisolering bli rammet av flybråket.

Vil ha fasadeisolering

Også fylkesmannens miljøvernavdeling krever nå at støynivåene innendørs må kartlegges, og at huseiere som trenger det får støyisolerende tiltak før de nye flyreglene settes ut i livet.

– Vi er av den oppfatningen at flyene etter den nye forskriften vil fly annerledes enn de gjorde før. Det vil si at flere innbyggere fvil oppleve overflyvninger, og vi vet lite om hvordan de blir påvirket av det. Det er helt nødvendig å finne ut hvilke tiltak som må iverksettes før det flys på de nye traseene. sier seksjonssjef hos Fylkesmannen Are Hedèn.

Hvilke tiltak er det snakk om?

– Først og fremst fasadeisolering for å hindre at folk ikke blir forstyrret når de oppholder seg hjemme.

Ser ikke behovet

Men at det er behov for ytterligere undersøkelser av hvordan flystøyen vil ramme nabolagene er samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ikke enig i.

Hun viser til at Sintef på oppdrag fra Oslo lufthavn har laget en konsekvensanalyse av forskriften og at støysonene blir omtrent som de har vært.

– Støysonene blir endret i liten grad, og det ser ikke ut som det er behov for kompenserende tiltak. Likevel vil vi følge med på hvordan dette vil påvirke dem som bor i området, sier samferdselsministeren til NRK.

Krever nye undersøkelser

I forrige uke stoppet Kleppa et omstridt forslag fra Luftfartstilsynet om å la nattflyene bruke begge rullebaner på flyplassen og dermed spre nattrafikken over større områder. Kleppa satte foten ned etter kritikk fra helsemyndighetene som mente at det ikke var tatt tilstekkelig hensyn til naboens nattesøvn.

På dagtid og fram til midnatt blir det derimot endringer i flymønsteret. En måned før forskriften skal vedtas av Luftfartstilsynet følger fylkesmannen opp med krav om nye undersøkelser.

– Vi mener Forurensningsforskriften er klar på at det skal gjøres en kartlegging av innendørs støynivå. Og skal man gjøre endringer som påvirker støynivået må man finne ut hvordan dette påvirker folk som bor i området, avslutter seksjonsjef Are Hedèn.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på facebook og twitter.