Hopp til innhold

Hvorfor skjer trafikkulykker?

Foreldre har nærmest skreket etter informasjon: Hvorfor var mitt barn skadd? Vi hadde jo sikret det riktig.

Boye Hansen

Ullevål sykehus rykker ut til trafikkulykker også for å undersøke hva som har gått galt med bilbeltet.

Foto: Erik Engen / NRK

Trond Boye Hansen jobber på trafikkmedisinsk forskningssenter på Ullevål sykehus. Han har vært med på å undersøke hva det er som har gått galt når barn blir skadet i trafikkulykker.

Og det er i alle fall ikke at barn blir satt i bil uten setebelte.

«Barn i bil-prosjektet» er et samarbeid mellom Rettsmedisinsk institutt, ambulanseavdelingen og traumeavdelingen på Ullevål.

Av de 100 ulykkene «Barn i bil-prosjektet» har undersøkt har de knapt sett noen der barnet ikke har sittet i belte. Problemet har heller vært at barna har vært riktig sikret når kjøreturen starter.

– Men så skjer det noe underveis som foreldrene ikke har klart å observere. Det er ofte bare små, små belteføringsfeil som har medført skader, sier Trond Boye Hansen.

Skal undersøke ungdomsulykker

Ved juletider skal prosjektet videreføres for ungdom mellom 16 og 24 år. Når det skjer ulykker der ungdom er involvert, skal teamet rykke ut til tettstedet eller et spesielt miljø og snakke med ungdom for å finne ut hvilke holdninger de har til beltbruk, gamle biler, fart.

Boye Hansen håper og tror at ungdom vil forstå at samtalene ikke vil bli brukt mot dem og at de vil snakke åpent med trafikkforskerne.

– Opplysningene blir bare brukt i et anonymt materiale og kanskje bidra til å løse noen av problemene ungdom gir uttrykk for, sier Boye Hansen.

Foreldrene som har opplevd ulykker har vært veldig interessert i å snakke med forskerne.

– Det har vært en faktastisk kommunikasjon. Flere foreldre har drevet kampanje i eget miljø etter at de har fått greie på hvilke små feil som har gjort at de har skadde barn.

Drar rett til ulykkesstedet

Forskerne har gått mer konkret til verks også. Hvis det har vært mulig har de dratt til ulykkesstedet før bilen blir fjernet for å starte arbeidet med å forstå hvordan ulykken har skjedd.

– Etterpå drar vi til stedet bilen blir flyttet til og undersøker ting som hvorfor barnet har truffet setet foran, hvorfor har det ikke merker på skuldrene men et merke i panna, bevegelsesretninger. Da kan vi konkludere nær 100 prosent med hva som har vært feil med belteføringen i bilen.

– Vi bruker barn av samme størrelse hvis det ser greit ut inne i bilen, hvis ikke bruker vi dukker, sier Boye Hansen.

Bilykker største dødsårsak blant barn

Fredag kom resultatene av en undersøkelse der 1260 biler ble stanset for sjekk av hvordan barna satt sikret i bilen. 37 prosent av alle barn under 16 år er feilsikret i bilen.

Bilulykker er hovedårsaken til alvorlige skader og dødsfall blant barn i Norge.

  • 23 prosent av ungene var feilsikret slik at de ville dødd eller blitt alvorlig skadet hvis en kollsijon skjedde på høyhastighetsvei.
  • Vanlige feil er belte under armen i stedet for over skulderen og små barn som sitter i sete uten sidestøtte. Over halvparten av barna som satt på sitteputer ble registrert med feil.

Hør Boye Hansen: Pårørende har skreket etter informasjon.