– Vi ønsker å skjerpe oppfølgingen av de kundene som har fått stengt sine anlegg, siner informasjonsdirektør i Hafslund, Karen Onsager.
Etter at en
, tar Hafslund ingen sjanser.Den eldre mannen fikk strømmen kuttet i slutten av november. 13. januar ble han funnet av politiet, som tror han har vært død i et par uker før han ble funnet.
Vil varsle bedre
For å unngå at dette skal skje igjen tar Hafslund nå grep.
– Vi har kontaktet alle kundene som har stengte anlegg nå. De vi eventuelt ikke kommer i kontakt med har vi bestemt oss for å varsle sosiale myndigheter om, sier Onsager.
Naboer i sjokk
– Dette går ikke an.
– De kan ikke bare stenge strømmen midt på vinteren.
– Det er helt umennesklig og forferdelig at slike ting kan skje.
Det er noen av reaksjonene blant folk i Bærum som NRK har snakket med tirsdag.
Politiet forteller at 72-åringen som døde par preg av å ha frosset i hjel.
– Vi har vært i kontakt med Hafslund og mener at de har fulgt gjeldende rutiner, så jeg regner med at saken er avsluttet for vår del, sier politioverbetjent ved kriminalavdeling i Asker og Bærum, Olav Brubakk.
Vurderer nye regler
Justisdepartementet vurderer å pålegge nettselskapene å varsle sosialkontorene hvis de har mistanke om at strømabonnenten har store problemer med å betale regningene.
I dag finnes det ingen slike regler, men Bærum kommune er positive til nye rutiner.
– Hvis vi kan bidra til å gjøre det letter å få varslet kommunen vil vi bidra til det, sier kommunalsjef for helse og sosial i Bærum kommune, Trine Bakkeli.
Les også: