Hopp til innhold

John (75): - De ringte ikke på hos meg heller

75-årige John Moe mener han ble dårlig varslet før Hafslund stengte av strømmen hans i fjor. Moe er redd for at mange er i hans situasjon.

Huset 72-åringen frøs i hjel i

I dette rekkehuset på Bærums Verk utenfor Oslo ble en 72 år gammel mann funnet død i forrige uke. Hafslund hadde stengt av strømmen som følge av manglende innbetaling.

Foto: Morten Holm / Scanpix

John Moe

75 år gamle John Moe betalte ikke strømregningen i tide. Det førte til at Hafslund kuttet strømmen.

Foto: Privat

75-årige John Moe fra Frogner i Akershus opplevde at Hafslund, via inkassoselskapet, kuttet strømmen i fjor vinter.

- De ringte ikke på hos meg heller. Det er mye rart i rutinene rundt stenging av strøm. Både strømselskap og inkassoselskap bør ta mer ansvar, sier Moe til NRK.

Han reagerer kraftig på saken om den 72 år gamle mannen som ble funnet frosset i hjel i hjemmet sitt i Bærums Verk utenfor Oslo. Hafslund hadde stengt av strømmen som følge av manglende innbetaling.

- Det å stenge av strømmen i en slik kuldeperiode minner om overlagt drap, mener Moe.

Les også: Frøs i hjel etter strømkutt

Les også: Vil kontakte strømleverandørene

- De bare stengte av

Pensjonisten Moe var i fjor vinter sent ute med å betale strømregningen, grunnet sykdom. Etter at Hafslund hadde sendt ut regning, gikk saken til inkasso.

Han ringte inkassoselskapet og ba om betalingsutsettelse i 14 dager. Det fikk han ikke.

- En stund senere kom folk fra inkassoselskapet til huset mitt. De hadde ikke uniform og viste ingen legitimasjon. De bare gikk forbi vinduet og slengte et brev i postkassen. De ringte ikke på døren og sa «vi stenger strømmen». De bare stengte av, husker Moe.

Han betalte deretter strømregningen i banken og fakset inn bankkvitteringen. Åtte timer etterpå kom folk til huset hans for å slå på strømmen.

- Denne gangen ringte de på. De skulle inn i huset for å sjekke strømmåleren. Nå gikk det plutselig an å ringe på, i motsetning til da de stengte! Jeg følte meg som en forbryter der jeg sto, forteller Moe.

Pensjonisten tror ikke han er alene om å få denne typen behandling.

Les også: Anmelder Hafslund og Bærum kommune

- Handler på vår instruks

Konserndirektør for kommunikasjon i Hafslund, Karen Onsager, sier til NRK at de bruker inkassoselskapet Kredinor i alle sine kundeforhold. Kredinor tar over sakene fra Hafslund etter første gangs purring på strømregningen.

- De handler på instruks fra oss, etter en fastlagt prosess. Vi eier prosessen, forklarer Onsager.

Hafslund har ingen planer om å bytte til et annet inkassoselskap.

- Det har vi ikke grunnlag for. Vi har ikke fått mange klager på Kredinor i saker som omhandler stenging av strømmen. Folk som føler de har blitt behandlet feil, kan klage, opplyser Onsager.

Hvert år stenger Hafslund strømmen til rundt 5000 kunder.

Kan bli lovendring

Politiet tror 72-åringen i Bærum hadde vært død i en måned da han ble funnet frosset i hjel i forrige uke.

I dag er det ikke et krav at strømleverandøren varsler offentlige myndigheter før strømmen slås av. I Sverige er det slik.

Hafslund opplyser at de har fulgt alle lover og regler i denne saken, men at de vil revurdere sine rutiner.

Selskapet mener det nå må komme en diskusjon om hvem nettselskapene skal varsle før de kutter strømmen til kunder som ikke betaler.

Justisdepartementet vil nå se nærmere på hvilke plikter nettselskapet har i slike saker. Det opplyser statssekretær Astri Aas-Hansen til NRK.

- Det synes vi er veldig positivt. Vi har ikke opplevd slike saker tidligere, sier Onsager til NRK.

KrediNor skriver i en e-post til NRK at de ikke vil kommentere saken, og viser til at all informasjon og kommunikasjon skal gå gjennom Hafslund. Selskapet skriver at alle rutiner tilknyttet deres oppdrag godkjennes av oppdragsgiver, og at det er i henhold til vedtatte lover og regler.

AKTUELT NÅ